17 Ianuarie 2005
contabilitateafirmei.ro
REGLEMENTARI LEGALE PRIVIND INCHIDEREA EXERCITIULUI FINANCIAR 2004 pentru persoanele juridice care aplica OMFP 306/2002
|
1. Declaratia anuala de impozit pe profit – formular 101 se
depune conform Legii 571/2003 (M.O.923/22.12.2004) art. 34 (6) si (7) si OMFP
53/2003 :
pana la data de 15 februarie a anului urmator, de contribuabilii care pana
la aceasta data au definitivat inchiderea exercitiului financiar anterior,
potrivit art.34 (7) din Legea nr.571/2003 Titlul II Impozitul pe profit;
pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare pentru
anul expirat (30 aprilie conform OMFP 1775/2004)
Formularul Declaratiei anuale privind impozitul pe profit este cel aprobat prin
OMFP 53/2003
O data cu declaratia de impunere anuala, contribuabilii vor depune si o
declaratie privind platile sau angajamentele de plata catre persoane fizice/juridice
straine, care sa cuprinda sumele, scopul platii si beneficiarul (Art.35 (2) din
Legea 571/2003)
2. “Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat”
cod 100 care se comunica la 25.01.2005 , pozitia « Impozit pe profit » se
completeaza astfel:
a) se comunica datoria la nivelul impozitului pe profit datorat pentru
trimestrul III (suma care a fost declarata la 30.09.2004), sau
b) se comunica impozitul pe profit datorat definitiv, caz in care se depune si
declaratia anual de impozit pe profit cod 101 pana la 15 februarie.
Observatie:
Daca impozitul pe profit estimat la trimestrul IV este semnificativ mai mic
decat impozitul pe profit aferent trimestrului III si societatea nu doreste sa
imobilizeze resurse banesti, are posibilitatea ca pana la 15 februarie 2005 sa
determine impozitul pe profit definitiv, sa depuna declaratia anuala de impozit
pe profit cod 101 si sa achite impozitul definitiv pana la acest termen.
3. Termen de plata :
a) 25 ianuarie 2005 – la nivelul trimestrului trimestrului III ;
b) 15 februarie 2005 – se achita impozitul definitiv aferent trimestrului IV ;
c) pana la 30 aprilie 2005 – se achita diferenta dintre impozitul pe profit
definitiv comunicat prin Declaratia anuala de impozit pe profit cod 101 si
impozitul datorat la 25.01.2005.
4. Evaluarea disponibilului din conturile curente in valuta
a) La inchiderea exercitiului financiar, disponibilitatile in devize existente
in soldul contului 5124, 5126, 5314 se evalueaza la cursul de schimb in vigoare
la acea data, iar diferentele de curs rezultate se inregistreaza in
contabilitate ca venituri si cheltuieli financiare ,dupa caz ( pct.4.105, din
Reglementarile contabile simplificate aprobate prin OMFP 306/2002).
b) Depozitele bancare in valuta, titlurile de stat in valuta precum si
acreditivele in valuta existente la 31.12.2003, sunt asimilate
disponibilitatilor si se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al
pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar
diferentele de curs valutar favorabile, respectiv nefavorabile, se vor
inregistra in conturile de venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz (ct.765
sau 665), conform ( pct.4.105, din Reglementarile contabile simplificate
aprobate prin OMFP 306/2002)
c) Veniturile si cheltuielile financiare rezultate in urma evaluarii
disponibilitatilor in valuta efectuata la sfarsitul exercitiului financiar, sunt
venituri impozabile si cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil.
( pct.4.105, din Reglementarile contabile simplificate aprobate prin OMFP
306/2002)
5. Evaluarea creantelor si datoriilor in valuta
Creantele si datoriile in valuta existente la 31.12.2004 se reflecta in
contabilitate la cursul BNR valabil la 31.12.2004 conform comunicatului publicat
pe site-ul Ministerul Finantelor Publice – portal Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala (ANAF) www.mfinante.ro .
Diferentele de curs valutar se recunosc ca venituri financiare sau cheltuieli
financiare, influentand profitul impozabil.
Evaluarea creantelor si a datoriilor pentru contractele in valuta derulate in
lei (exemplu: contracte de leasing) se face la valoarea in lei echivalenta a
valutei ramase de incasat sau de platit la cursul BNR valabil pentru 31.12.2004.
Reevaluarea contractelor de leasing la 31.12.2004:
• La utilizator
- Reevaluarea capitalului ramas de achitat
167 “Capital leasing financiar” = 765 “Diferente favorabile de curs valutar”
Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai mic
decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
sau
665 “Diferente nefavorabile de curs valutar” = 167 “Capital leasing financiar”
Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere este mai mare
decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
- Reevaluarea dobanzii ramase de achitat
1687 “Dobanzi aferente contractului de leaisng financiar” = 471 “Cheltuieli in
avans” Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai
mic decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
471 “Cheltuieli in avans” = 1687 “Dobanzi aferente contractului de leaisng
financiar” Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere
este mai mare decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
• La societatea de leasing
- Reevaluarea capitalului ramas de incasat
267 “Capital leasing financiar” = 765 “Diferente favorabile de curs valutar”
Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai mare
decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
sau
665 “Diferente nefavorabile de curs valutar” = 267 “Capital leasing financiar”
Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere este mai mic
decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
- Reevaluarea dobanzii ramase de incasat
2687 “Dobanzi aferente contractului de leaisng financiar” = 472 “Venituri in
avans” Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai
mare decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
472 “Venituri in avans” = 2687 “Dobanzi aferente contractului de leaisng
financiar” Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere
este mai mic decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
Precizare: Cursul de inregistrare in contabilitate este cursul contractului,
pentru contractele incheiate in 2004 sau cursul de inchidere valabil la
31.12.2003 pentru cele incheiate in anii precedenti.
Cursurile valutare valabile pentru inchiderea exercitiului financiar
2004 sunt:
Valuta Simbol Lei
1 dolar australian
AUD 22.651
1 dolar canadian CAD 24.129
1 franc elvetian CHF 25.703
1 coroana ceha CZK 1.304
1 coroana daneza DKK 5.332
1 lira egipteana EGP 4.775
1 Euro EUR 39.663
1 lira sterlina GBP 56.108
1 forint maghiar HUF 161
100 yeni japonezi JPY 28.361
1 leu moldovenesc MDL 2.339
1 coroana norvegiana NOK 4.814
1 zlot polonez PLN 9.716
1 coroana suedeza SEK 4.398
1000 lire turcesti TRL 22
1 dolar SUA USD 29.067
1 gram aur (pret in lei) XAU 409.513
1 DST XDR 45.128
6. Independenta exrcitiului financiar:
Conform independentei exercitiului, veniturile si cheltuielile trebuiesc
recunoscute in anul efectuarii lor, indiferent de data documentului.
Dobanzile afarente exercitiului financiar 2004 si evidentiate in extrasul de
banca din ianuarie 2005 se vor inregistra la 31.12.2004 astfel:
- Dobanzi de platit (aferente numarului de zile din decmebrie 2004)
666 Cheltuieli cu dobanzile = 5186 Dobanzi de platit
- Dobanzi de incasat (aferente numarului de zile din decmebrie 2004)
5187 Dobanzi de incasat = 766 Venituri din dobanzi
Facturile de utilitati aferente lunii decembrie 2004 si primite in luna ianuarie
2005, cu data 31.12.2004 sau ianuarie 2005 se vor inregistra la 31.12.2004.
Chiar daca nu s-ar primi documentele, datoriile se vor estima la nivelul lunilor
precedente sau la nivelul contractului:
6xx Cheltuieli = 408 “Furnizori – facturi nesosite”
4428 “TVA neexigibil” = 408 “Furnizori – facturi nesosite”
Pentru veniturile aferente lunii decembrie 2004 si facturate in ianuarie 2005,
sumele se vor inregistra la 31.12.2004 astfel;
418 “Furnizori – facturi nesosite” = 7xx Venituri
418 “Furnizori – facturi nesosite” = 4428 “TVA neexigibil”
7. Inventarul la 31.12.2004 conform OMFP 1753/2004 (vezi tema
168/2004: Inventarierea elementelor de activ si de pasiv)
Persoanele juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a
elementelor de activ si de pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in
gestiune si administrare cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului,
in vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situatia reala a
patrimoniului conform OMF 1753/2004.
Cu ocazia inventarierii se va completa si Fisa de lucru pentru anul 2004 atasata
la prezenta tema.
8. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor aferente
anilor precedenti, constatate in contabilitate dupa aprobarea si depunerea
situatiilor financiare anuale precedente , vor fi corectate in anul in care se
constata (2004), iar din punct de vedere fiscal se va depune o declaratie care
sa rectifice calculul impozitului pe profit al exercitiului financiar la care se
refera eroarea constatata.
9. Tratamentul fiscal al despagubirilor incasate din punct de vedere al
TVA – intra sub incidenta prevederilor Legii 571/2003 privind Codul
fiscal Titlul VI (Sursa: Rev. Finante Publice si Contabilitate nr.11-12
noiembrie-decembrie 2004) – a se citi tema 014/2005: “Tratamentul fiscal al
despagubirilor incasate din punct de vedere al TVA”
In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care
realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art.141 alin.(2)
lit.d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, in timp ce agentii economici
despagubiti reprezinta beneficiari al unor operatiuni scutite – practic pentru
acestia despagubirile sunt operatiuni la “intrare”, motiv pentru care nu este
corect sa aplicam taxa colectata asupra despagubilor incasate. Acelasi
rationament se aplica si in cazul dobanzilor incasate de agentii economici
pentru disponibilitatile din conturile bancare – sunt beneficiarii unor
operatiuni scutite de TVA prestate de banci. Datorita faptului ca atat
operatiunile bancare, cat si operatiunile de asigurare genereaza pe langa
cheltuieli – dobanzi platite pentru operatiuni de creditare, comisioane bancare,
prime de asigurare – si venituri in contabilitatea societatilor comerciale –
despagubiri, dobanzi, diferente de curs valutar favorabile – acestea au suscitat
numeroase interpretari din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata,
fiindca in mod obisnuit operatiunile la “intrare” genereaza de obicei cheltuieli.
Bunurile de natura stocurilor degradate calitativ care nu mai pot fi utilizate
nu constituie livrare de bunuri conform ar.t128 alin.(9) lit.b) din Codul
fiscal, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la pct.7 alin.(1) din norme,
respectiv:
a) nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite
cu documente;
c) se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul
economic.
Societatile care s-au asigurat pentru astfel de situatii si incaseaza
despagubiri de la societatile de asigurare nu sunt obligate sa colecteze TVA,
dar isi pastreaza dreptul de deducere exercitat initial, potrivit art.145 alin.(5)
lit.c) din Codul fiscal.
Daca bunurile sunt de natura stocurile si acestea nu mai exista fizic, fiind
lipsa de gestiune – operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri conform
art.128 alin.(3) lit.e) din Codul fiscal, respectiv societatea in cauza trebuie
sa colecteze TVA. Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata conform
art.137 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal este constituita din preturile de
achizitie sau, in lipsa acestora, pretul de cost, determinat la momentul
livrarii. De observat ca, desi societatea in cauza incaseaza despagubiri de la
societatile de asigurari pentru aceste bunuri lipsa din gestiune, aceasta nu
constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
10. Surplusul din reevaluare realizat la cedarea sau casarea
imobilizarilor corporale reevaluate se inregistreaza in contul 1068 “Alte
rezerve” analitic distinct si se supune impozitului pe profit in momentul
distrubuirii pe dividende sau acoperirii pierderii contabile.
Monografie contabila:
- la momentul cedarii mijloacelor fixe, inregistrarea diferentei din reevaluare
aferenta bunurilor cedate sau casate
1058 “Rezerve din reevaluare” = 1068/analitic distinct
"Rezerve din reevaluare.”
- La momentul schimbarii destinatiei rezervelor din reevaluare
- Repartizare pe dividende
1068/analitic distinct
"Rezerve din reevaluare.” = 457 “Dividende de repartizat”
sau
- Utilizarea pentru majorarea capitalului social
1068/analitic distinct
"Rezerve din reevaluare.” = 456 “Decontari cu asociatii privind capitalul”
456 “Decontari cu asociatii privind capitalul” = 1011”Capital subscris nevarsat”
1011”Capital subscris nevarsat” = 1012”Capital subscris varsat”
sau
- Acoperirea pierderii contabile evidentiate in conturile sintetice de gradul II
ale contului 117
1068/analitic distinct
"Rezerve din reevaluare.” = 117 "Rezultatul reportat "
Si introducerea in Randul 11 din declaratia de impozit pe profit “Sume de natura
veniturilor rezultate in urma retratarii” a sumei din 1068 utilizata
11. Pentru calcularea corecta a impozitului pe profit la 31.12.2004
trebuie avute in vedere umatoarele teme:
10.1. “Declaratia de impozit pe profit pentru 2004” nr. 162/2004 si
“Determinarea impozitului pe profit” nr. 134/2004;
10.2. Pentru determinarea cheltuielilor cu dobanda nedeductibile sau reportate
in anul urmator – a se vedea tema “Cheltuieli cu dobanzile pentru anul 2004 –
noi prevederi din 18.11.2004 introduse prin HG 1840/2004” nr. 163/2004
10.3. Pentru provizioane admise fiscal in anul 2004 a se citi tema «Provizioane
deductibile la determinarea impozitului pe profit – prevederi introduse prin HG
1840/2004 » nr. 161/2004;
10.4. Pentru determinarea amortizarii admise fiscal in cazul in care se aplica
facilitatea deducerii a 20% din valoarea de intrare a mijlocului fix in prima
luna de punere in functiune, a se citi tema “Declaratia de impozit pe profit
pentru 2004” nr. 162/2004;
10.5. Pierderea fiscala din anii precedenti (Rd.38 din declaratia de impozit pe
profit de la 31.12.2003);
10.6. Pierederea contabila de la 31.12.2004
Pierderea contabila din contul 121 la sfarsitul anului nu se inchide .
In luna ianuarie 2005 pierderea se inchide:
117/ analitic distinct = 121: pierderea fiscala (Rd.39 din declaratia de la
31.12.2004)
117/ analitic distinct = 121: pierderea neadmisa fiscal = pierderea contabila
(Rd.10) – pierderea fiscala (Rd.39)
12. Tratarea TVA-ului aferent protocolului si sponsorizarilor peste
limita legala – prevederi din Legea 571/2003, Titlul VI, art. 128 (9), lit.f) di
pct. 7 din Normele de aplicare aprobate prin HG 44/2004
Conform art. 128 (9) lit f), acordarea de bunuri in mod gratuit in cadrul
actiunilor de sponsorizare, mecenat si/sau de protocol in limita de
deductibilitate prevazuta la determinarea impozitului pe profit nu constituie
livrare de bunuri.
Prin pct. 7 (3) si (4) din Normele de aplicare a Legii 571/2003 – Titlul VI se
precizeaza :
• Bunurile acordate in cadrul actiunilor de protocol nu sunt cosiderate livrari
de bunuri in limita in care sunt deductibile la calculul profitului impozabil si
anume 2% din baza de calcul determinata conform pct.33 din Normele aprobate prin
HG 44/2004: “diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate
conform reglementarilor contabile, la care se adauga cheltuielile cu impozitul
pe profit, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor
neimpozabile si se scad veniturile neimpozabile”.
Atentie : Aceste prevederi se aplica si de catre microintreprinderi . Acestea
determina protocolul peste limita legala conform prevederilor din Titlul II
Impozit pe profit pentru a stabilit TVA-ul aferent protocolului neadmis.
• Bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare si mecenat nu
sunt considerate livrari de bunuri in limita a 0.3% din cifra de afaceri si nu
se intocmeste factura fiscala pentru acordarea acestor bunuri.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi sponsorizarile, actiunile de mecenat
sau alte actiuni prevazute prin legi, acordate in numerar.
Metodologie (pct 7 (6) din Normele de aplicare a Legii 571/2003 – Titlul VI):
Depasirea limitelor prevazute mai sus constituie livrare de bunuri si se
colecteaza TVA, daca s-a exercitat dreptul de deducere.
TVA colectata aferenta depasirii se calculeaza si se include la rubrica «regularizari
« din Decotul de TVA intocmit pentru perioada fiscala in care persoanele
impozabile au depus situatiile financiare anuale, dar nu mai tarziu de termenul
legal de depunere a acestora.
EXEMPLU :
S-a determinat protocol neadmis pentru anul 2004 in valoare de 2.000.000 lei. Se
calculeaza TVA colectat aferent 19% : 380.000 lei. Situatiile financiare anuale
pentru 2004 sunt depuse pe 15 aprilie 2005.
Nota contabila la 31.12.2004:
6581 /analitic TVA protocol neadmis = 4427 TVA colectat 380.000 lei.
Efecte :
1. Pentru societati platitoare de impozit pe profit :
• suma de 380.000 lei este cheltuiala nedeductibila la determinarea impozitului
pe profit ;
• in Decontul de TVA aferent lunii aprilie 2005 (data depunerii situatiilor
financiare) sau aferent trimestrului II 2005 in cazul in care decontul se depune
trimestrial (cifra de afaceri este sub 100.000 EUR dar s-a optat pentru impozit
pe profit), la randul « Regularizari » din rubrica Livrari de bunuri se preia
suma de 380.000 lei.
2. Pentru microintreprinderi
• in Decontul de TVA aferent trimestrului II 2005 la randul Regularizari din
rubrica Livrari de bunuri se preia suma de 380.000 lei.
13. Repartizarea profitului
Profitul net realizat in anul 2004 se poate repartiza la propunerea Consiliului
de Administratie si cu aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor pe :
• Fond de rezerva legal
• Repartizarea pentru facilitatile fiscale
• Dividende ;
• Fond de participare a salariatilor la profit:
MENTIUNI :
• Dividendele repartizate detinatorilor de capitaluri proprii, propuse sau
declarate dupa data bilantului, precum si celelalte repartizari efectuate din
profit, nu trebuie recunoscute ca datorie la data bilantului.(pct.4.89 din OMFP
306/2002) In acest sens, sumele reprezentand dividende, precum si participarea
salariatilor la profit sunt evidentiate in contul 117 “Rezultatul reportat”, iar
dupa aprobarea de catre Adunarea Generala a Actionarilor sau Asociatilor a
acestor destinatii, sa fie reflectate in conturile corespunzatoare de datorii.
14. Sursele de acoperire a pierderii:
• Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt (pct. 1 din Precizari aprobate
prin OMFP 1088/2004 pentru aprobarea Precizarilor privind reflectarea in
contabilitate a unor operatiuni referitoare la acoperirea pierderii contabile
(M.O.679/28.07.2004)
• Din profitul exercitiului financiar si cel reportat;
• Rezerve, altele decat cele legale si cele rezultate din facilitati fiscale;
• Capital social;
• Conform art. 22 (5) din Legea 571/2003, reducerea sau anularea oricarui
provizion ori a rezervei care a fost anterior dedusa se include in veniturile
impozabile.
• Rezervele constituite conform unor acte normative care prevedeau facilitati
fiscale sunt rezerve legale si si nu se utilizeaza pentru majorarea capitalului
social sau acoperirea pierderilor. (art. 22 (5) din Legea 571/2003)
In cazul in care nu se respecta prevederile demai sus, asupra rezervelor
rreprezend faciltati fiscale, impozitul pe profit serecalculeazasi asupra
acestor sume se vor aplica majorari/dobanzi si penalitati de intarzieredeladata
aplicarii facilitatii respective (art.22 (6) din Legea 571/2003)
Pentru detalii cititi temele 98/2004 “Surse de acoperire a pierderii contabile”
si 66/2004 “Solutii date de MFP pentru aplicarea unor prevederi referitoare la
impozit pe profit”.
15. Depunerea situatiilor financiare anuale – conform art. 3 din OMFP
1775/2004:
- pana la 28.02.2005 cele care nu au avut activitate de la constituire
- pana la 30.04.2005 pentru persoanele juridice care aplica OMFP 306
Conform Legii 161/2003 care modifica Legea 31/1990 Republicata, situatiile
financiare se depun la Registrul Comertului in termen de 15 zile de la data
adunarii generale.
16. Situatiile financiare anuale sunt formate din :
• Bilant;
• Cont de profit si pierderi;
• Date informative;
• Situatia activelor imobilizate;
• Situatia fluxurilor de trezorerie
• Note explicative (prezentate in OMFP 306/2002)
• Raportul administratorului;
• Procesul verbal al adunarii generale a actionarilor/asociatilor;
• Copie certificat de inregistrare fiscala;
• Balanta sintetica.
Notele explicative se prezinta obligatoriu in ordinea din OMFP 306/2002, iar in
cazul in care sunt necesare note suplimentare, acestea sunt date in continuarea
celor obligatorii (exemplu de nota suplimentara: Contracte de leasing)
17. Certificarea situatiilor financiare anuale sau Raportul comisiei de
cenzori pentru societati pe actiuni
- Persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente
distincte si care nu au personal calificat, incadrat potrivit legii, ori
contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu
persoane fizice sau juridice autorizate, cu un nivel al cifrei de afaceri de
peste 3 miliarde lei, au obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea
situatiilor financiare anuale numai cu persoane fizice sau juridice calificate,
autorizate, in conformitate cu prevederile OMFP. 1.988/2001
(M.O.662/22.10.2001).
- Persoanele juridice organizate in societati pe actiuni trebuie sa ataseze la
situatiile financiare anuale si Raportul cenzorilor.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|