.

24 Ianuarie 2005
contabilitateafirmei.ro
 

REGLEMENTARI LEGALE PRIVIND INCHIDEREA EXERCITIULUI FINANCIAR 2004 pentru persoanele juridice care aplica OMFP 94/2001

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


1. Declaratia anuala de impozit pe profit – formular 101 se depune conform Legii 571/2003 (M.O.923/22.12.2004) art. 34 (6) si (7) si OMFP 35/2004 :
- pana la data de 15 februarie a anului urmator, de contribuabilii care pana la aceasta data au definitivat inchiderea exercitiului financiar anterior, potrivit art.34 (7) din Legea nr.571/2003 Titlul II Impozitul pe profit;
-pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare pentru anul expirat (31 mai 2005 conform OMFP 1775/2004)
Formularul Declaratiei anuale privind impozitul pe profit este cel aprobat prin OMFP 35/2005

O data cu declaratia de impunere anuala, contribuabilii vor depune si o declaratie privind platile sau angajamentele de plata catre persoane fizice/juridice straine, care sa cuprinda sumele, scopul platii si beneficiarul (Art.35 (2) din Legea 571/2003)

2. “Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat” cod 100 care se comunica la 25.01.2005 , pozitia « Impozit pe profit » se completeaza astfel:
a) se comunica datoria la nivelul impozitului pe profit datorat pentru trimestrul III (suma care a fost declarata la 30.09.2004), sau
b) se comunica impozitul pe profit datorat definitiv, caz in care se depune si declaratia anual de impozit pe profit cod 101 pana la 15 februarie.
Observatie:
Daca impozitul pe profit estimat la trimestrul IV este semnificativ mai mic decat impozitul pe profit aferent trimestrului III si societatea nu doreste sa imobilizeze resurse banesti, are posibilitatea ca pana la 15 februarie 2005 sa determine impozitul pe profit definitiv, sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit cod 101 si sa achite impozitul definitiv pana la acest termen.


3. Termen de plata :
a) 25 ianuarie 2005 – la nivelul trimestrului trimestrului III ;
b) 15 februarie 2005 – se achita impozitul definitiv aferent trimestrului IV si se depune Declaratia privind impozitul pe profit cod 101. ;
c) pana la 31 mai 2005 – se achita diferenta dintre impozitul pe profit definitiv comunicat prin Declaratia anuala de impozit pe profit cod 101 si impozitul datorat la 25.01.2005. Declaratia privind impozitul pe profit se depune o data cu situatiile financiare anuale.

4. Evaluarea disponibilului din conturile curente in valuta

a) La inchiderea exercitiului financiar, disponibilitatile in devize existente in soldul contului 5124, 5126, 5314 se evalueaza la cursul de schimb in vigoare la acea data, iar diferentele de curs rezultate se inregistreaza in contabilitate ca venituri si cheltuieli financiare ,dupa caz.
b) Depozitele bancare in valuta, titlurile de stat in valuta precum si acreditivele in valuta existente la 31.12.2003, sunt asimilate disponibilitatilor si se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele de curs valutar favorabile, respectiv nefavorabile, se vor inregistra in conturile de venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz (ct.765 sau 665), conform .
c) Veniturile si cheltuielile financiare rezultate in urma evaluarii disponibilitatilor in valuta efectuata la sfarsitul exercitiului financiar, sunt venituri impozabile si cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil.

5. Evaluarea creantelor si datoriilor in valuta

Creantele si datoriile in valuta existente la 31.12.2004 se reflecta in contabilitate la cursul BNR valabil la 31.12.2004 conform comunicatului publicat pe site-ul Ministerul Finantelor Publice – portal Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) www.mfinante.ro .
Diferentele de curs valutar se recunosc ca venituri financiare sau cheltuieli financiare, influentand profitul impozabil.

Evaluarea creantelor si a datoriilor pentru contractele in valuta derulate in lei (exemplu: contracte de leasing) se face la valoarea in lei echivalenta a valutei ramase de incasat sau de platit la cursul BNR valabil pentru 31.12.2004.

Reevaluarea contractelor de leasing la 31.12.2004:
• La utilizator
- Reevaluarea capitalului ramas de achitat
167 “Capital leasing financiar” = 765 “Diferente favorabile de curs valutar” Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai mic decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
sau
665 “Diferente nefavorabile de curs valutar” = 167 “Capital leasing financiar” Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere este mai mare decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)

• La societatea de leasing
- Reevaluarea capitalului ramas de incasat
267 “Capital leasing financiar” = 765 “Diferente favorabile de curs valutar” Daca se inregistreaza diferente favorabile (cursul de inchidere este mai mare decat decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
sau
665 “Diferente nefavorabile de curs valutar” = 267 “Capital leasing financiar” Daca se inregistreaza diferente nefavorabile (cursul de inchidere este mai mic decat cel cu care a fost inregistrat in contabilitate)
Precizare: Cursul de inregistrare in contabilitate este cursul contractului, pentru contractele incheiate in 2004 sau cursul de inchidere valabil la 31.12.2003 pentru cele incheiate in anii precedenti.


Cursurile valutare valabile pentru inchiderea exercitiului financiar 2004 sunt:
Valuta Simbol Lei
1 dolar australian
AUD 22.651
1 dolar canadian CAD 24.129
1 franc elvetian CHF 25.703
1 coroana ceha CZK 1.304
1 coroana daneza DKK 5.332
1 lira egipteana EGP 4.775
1 Euro EUR 39.663
1 lira sterlina GBP 56.108
1 forint maghiar HUF 161
100 yeni japonezi JPY 28.361
1 leu moldovenesc MDL 2.339
1 coroana norvegiana NOK 4.814
1 zlot polonez PLN 9.716
1 coroana suedeza SEK 4.398
1000 lire turcesti TRL 22
1 dolar SUA USD 29.067
1 gram aur (pret in lei) XAU 409.513
1 DST XDR 45.128



6. Independenta exrcitiului financiar:

Conform independentei exercitiului, veniturile si cheltuielile trebuiesc recunoscute in anul efectuarii lor, indiferent de data documentului.
Dobanzile aferente exercitiului financiar 2004 si evidentiate in extrasul de banca din ianuarie 2005 se vor inregistra la 31.12.2004 astfel:
- Dobanzi de platit (aferente numarului de zile din decmebrie 2004)
666 Cheltuieli cu dobanzile = 5186 Dobanzi de platit
- Dobanzi de incasat (aferente numarului de zile din decmebrie 2004)
5187 Dobanzi de incasat = 766 Venituri din dobanzi

Facturile de utilitati aferente lunii decembrie 2004 si primite in luna ianuarie 2005, cu data 31.12.2004 sau ianuarie 2005 se vor inregistra la 31.12.2004. Chiar daca nu s-ar primi documentele, datoriile se vor estima la nivelul lunilor precedente sau la nivelul contractului:
6xx Cheltuieli = 408 “Furnizori – facturi nesosite”
4428 “TVA neexigibil” = 408 “Furnizori – facturi nesosite”

Pentru veniturile aferente lunii decembrie 2004 si facturate in ianuarie 2005, sumele se vor inregistra la 31.12.2004 astfel;
418 “Furnizori – facturi nesosite” = 7xx Venituri
418 “Furnizori – facturi nesosite” = 4428 “TVA neexigibil”



7. Inventarul la 31.12.2004 conform OMFP 1753/2004 (vezi tema 168/2004: Inventarierea elementelor de activ si de pasiv)
Persoanele juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in gestiune si administrare cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului conform OMF 1753/2004.
Cu ocazia inventarierii se va completa si Fisa de lucru pentru anul 2004 atasata la prezenta tema.

8. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor aferente anilor precedenti, constatate in contabilitate dupa aprobarea si depunerea situatiilor financiare anuale precedente , vor fi corectate in anul in care se constata (2004), iar din punct de vedere fiscal se va depune o declaratie care sa rectifice calculul impozitului pe profit al exercitiului financiar la care se refera eroarea constatata.

9. Tratamentul fiscal al despagubirilor incasate din punct de vedere al TVA – intra sub incidenta prevederilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal Titlul VI (Sursa: Rev. Finante Publice si Contabilitate nr.11-12 noiembrie-decembrie 2004) – a se citi tema 014/2005: “Tratamentul fiscal al despagubirilor incasate din punct de vedere al TVA”


In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art.141 alin.(2) lit.d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, in timp ce agentii economici despagubiti reprezinta beneficiari al unor operatiuni scutite – practic pentru acestia despagubirile sunt operatiuni la “intrare”, motiv pentru care nu este corect sa aplicam taxa colectata asupra despagubilor incasate. Acelasi rationament se aplica si in cazul dobanzilor incasate de agentii economici pentru disponibilitatile din conturile bancare – sunt beneficiarii unor operatiuni scutite de TVA prestate de banci. Datorita faptului ca atat operatiunile bancare, cat si operatiunile de asigurare genereaza pe langa cheltuieli – dobanzi platite pentru operatiuni de creditare, comisioane bancare, prime de asigurare – si venituri in contabilitatea societatilor comerciale – despagubiri, dobanzi, diferente de curs valutar favorabile – acestea au suscitat numeroase interpretari din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, fiindca in mod obisnuit operatiunile la “intrare” genereaza de obicei cheltuieli.


Bunurile de natura stocurilor degradate calitativ care nu mai pot fi utilizate nu constituie livrare de bunuri conform ar.t128 alin.(9) lit.b) din Codul fiscal, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la pct.7 alin.(1) din norme, respectiv:
a) nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
c) se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.
Societatile care s-au asigurat pentru astfel de situatii si incaseaza despagubiri de la societatile de asigurare nu sunt obligate sa colecteze TVA, dar isi pastreaza dreptul de deducere exercitat initial, potrivit art.145 alin.(5) lit.c) din Codul fiscal.
Daca bunurile sunt de natura stocurile si acestea nu mai exista fizic, fiind lipsa de gestiune – operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri conform art.128 alin.(3) lit.e) din Codul fiscal, respectiv societatea in cauza trebuie sa colecteze TVA. Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata conform art.137 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal este constituita din preturile de achizitie sau, in lipsa acestora, pretul de cost, determinat la momentul livrarii. De observat ca, desi societatea in cauza incaseaza despagubiri de la societatile de asigurari pentru aceste bunuri lipsa din gestiune, aceasta nu constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.

10. Surplusul din reevaluare realizat la cedarea sau casarea imobilizarilor corporale reevaluate se inregistreaza in contul 1175 “Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve de reevaluare” se supune impozitului pe profit in momentul distrubuirii pe dividende sau acoperirii pierderii contabile. Precizarea este in concordanta si cu solutia data de Comisia Centrala Fiscala prin Decizia 2/7.04.2004 publicata in M.O.376/29.04.2004.

Monografie contabila:

- la momentul cedarii mijloacelor fixe, inregistrarea diferentei din reevaluare aferenta bunurilor cedate sau casate
1058 “Rezerve din reevaluare” = 1175"Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare.”
- La momentul schimbarii destinatiei rezervelor din reevaluare
- Repartizare pe dividende
1175"Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare.” = 457 “Dividende de repartizat”
Sau
- Utilizarea pentru majorarea capitalului social
1175"Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare.” = 456
“Decontari cu asociatii privind capitalul”
456 “Decontari cu asociatii privind capitalul” = 1011”Capital subscris nevarsat”
1011”Capital subscris nevarsat” = 1012”Capital subscris varsat”
Sau
- Acoperirea pierderii contabile evidentiate in conturile sintetice de gradul II ale contului 117
1175"Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare.” = %
1171"Rezultatul reportat reprezentand profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperata"
1172"Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima data a IAS, mai putin IAS 29"
1173"Rezultatul reportat provenit din modificarile politicilor contabile"
1174"Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor fundamentale"
Si introducerea in Randul 11 din declaratia de impozit pe profit “Sume de natura veniturilor rezultate in urma retratarii” a sumei din 1175 utilizata

11. Tratarea TVA-ului aferent protocolului si sponsorizarilor peste limita legala – prevederi din Legea 571/2003, Titlul VI, art. 128 (9), lit.f) di pct. 7 din Normele de aplicare aprobate prin HG 44/2004

Conform art. 128 (9) lit f), acordarea de bunuri in mod gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare, mecenat si/sau de protocol in limita de deductibilitate prevazuta la determinarea impozitului pe profit nu constituie livrare de bunuri.
Prin pct. 7 (3) si (4) din Normele de aplicare a Legii 571/2003 – Titlul VI se precizeaza :
• Bunurile acordate in cadrul actiunilor de protocol nu sunt cosiderate livrari de bunuri in limita in care sunt deductibile la calculul profitului impozabil si anume 2% din baza de calcul determinata conform pct.33 din Normele aprobate prin HG 44/2004: “diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile si se scad veniturile neimpozabile”.
• Bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare si mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri in limita a 0.3% din cifra de afaceri si nu se intocmeste factura fiscala pentru acordarea acestor bunuri.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi sponsorizarile, actiunile de mecenat sau alte actiuni prevazute prin legi, acordate in numerar.
Metodologie (pct 7 (6) din Normele de aplicare a Legii 571/2003 – Titlul VI):
Depasirea limitelor prevazute mai sus constituie livrare de bunuri si se colecteaza TVA, daca s-a exercitat dreptul de deducere.
TVA colectata aferenta depasirii se calculeaza si se include la rubrica «regularizari « din Decotul de TVA intocmit pentru perioada fiscala in care persoanele impozabile au depus situatiile financiare anuale, dar nu mai tarziu de termenul legal de depunere a acestora.

EXEMPLU :
S-a determinat protocol neadmis pentru anul 2004 in valoare de 2.000.000 lei. Se calculeaza TVA colectat aferent 19% : 380.000 lei. Situatiile financiare anuale pentru 2004 sunt depuse pe 15 aprilie 2005.
Nota contabila la 31.12.2004:
6581 /analitic TVA protocol neadmis = 4427 TVA colectat 380.000 lei.
Efecte :
1. Pentru societati platitoare de impozit pe profit :
• suma de 380.000 lei este cheltuiala nedeductibila la determinarea impozitului pe profit ;
• in Decontul de TVA aferent lunii aprilie 2005 (data depunerii situatiilor financiare) sau aferent trimestrului II 2005 in cazul in care decontul se depune trimestrial (cifra de afaceri este sub 100.000 EUR dar s-a optat pentru impozit pe profit), la randul « Regularizari » din rubrica Livrari de bunuri se preia suma de 380.000 lei.


12. Impozit pe profit amanat : (conform prevederilor Deciziei MFP 9/2003)

Conform IAS 12 "Impozitul pe profit", in conditiile in care este probabil ca recuperarea sau decontarea valorii contabile a unui activ sau a unei datorii sa duca la efectuarea unor plati viitoare mai mari sau mai mici privind impozitul pe profitul curent, decat ar fi valoarea acestora daca o asemenea recuperare sau decontare nu ar avea consecinte fiscale, o intreprindere trebuie sa recunoasca o datorie sau o creanta privind impozitul amanat, cu anumite exceptii prevazute de IAS 12.
Potrivit legislatiei fiscale impozitul curent este valoarea impozitului pe profit exigibil pentru anul curent determinat potrivit legislatiei fiscale, conform careia profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile nedeductibile.

Rezultatul fiscal se determina astfel:
Rezultatul fiscal = Rezultatul contabil + Diferente permanente + Diferente temporare|


Potrivit IAS 12 "Impozitul pe profit" sunt definiti urmatorii termeni:

Datoriile privind impozitul amanat sunt reprezentate de valorile impozitului pe profit platibile in perioadele contabile viitoare, in ceea ce priveste diferentele temporare impozabile.
Creantele privind impozitul amanat sunt reprezentate de valorile impozitului pe profit, recuperabile in perioadele contabile viitoare, in ceea ce priveste:
• Diferentele temporare deductibile;
• Reportarea pierderilor fiscale nefolosite;
• Reportarea creditelor fiscale nefolosite.
Diferentele temporare sunt diferentele dintre valoarea contabila a unui activ sau a unei datorii din bilant si baza fiscala a acestora.
Baza fiscala a unui activ sau a unei datorii este valoarea atribuita acelui activ sau acelei datorii in scopuri fiscale.
Impozitul amanat [creanta sau datorie] apare atunci cand:
• Exista diferente intre valoarea contabila si baza fiscala a unei creante sau datorii;
• Aceste diferente sunt reversibile [temporare];
• Creantele sau datoriile respective fac obiectul impozitarii.

Diferentele intre baza fiscala si valoarea contabila pot fi:

• Permanente, situatie in care diferentele respective nu fac obiectul impozitului amanat: ex.: cheltuieli nedeductibile fiscal in relatia cu bugetul statului [penalitati];
• Temporare - care vor genera sume impozabile sau deductibile atunci cand valoarea contabila a activului sau datoriei este recuperata, respectiv stinsa

De asemenea, impozitul amanat poate sa apara atunci cand:
• Exista valori deductibile sau impozabile in viitor, dar care nu au un activ sau o datorie corespondenta in bilant;
• Exista pierderi fiscale neutilizate, in conditiile in care exista si probabilitatea realizarii de profituri impozabile viitoare fata de care pierderile fiscale sa fie reportate


In determinarea impozitului pe profit amanat se pleaca, de regula, de la aceeasi cota de impozitare, respectiv cea prevazuta de legislatia fiscala. Totusi, creantele si datoriile privind impozitul amanat trebuie evaluate la ratele de impozitare ce se asteapta a se aplica pentru perioada in care activul va fi realizat sau datoria va fi decontata, pe baza ratelor de impozitare (si a prevederilor fiscale) care au fost reglementate sau se estimeaza a fi reglementate pana la data bilantului.

13. Pentru calcularea corecta a impozitului pe profit la 31.12.2004 trebuie avute in vedere umatoarele teme:
13.1. “Declaratia de impozit pe profit pentru 2004” nr. 162/2004 si “Determinarea impozitului pe profit” nr. 134/2004;
13.2. Pentru determinarea cheltuielilor cu dobanda nedeductibile sau reportate in anul urmator – a se vedea tema “Cheltuieli cu dobanzile pentru anul 2004 – noi prevederi din 18.11.2004 introduse prin HG 1840/2004” nr. 163/2004
13.3. Pentru provizioane admise fiscal in anul 2004 a se citi tema «Provizioane deductibile la determinarea impozitului pe profit – prevederi introduse prin HG 1840/2004 » nr. 161/2004;
13.4. Pentru determinarea amortizarii admise fiscal in cazul in care se aplica facilitatea deducerii a 20% din valoarea de intrare a mijlocului fix in prima luna de punere in functiune, a se citi tema “Declaratia de impozit pe profit pentru 2004” nr. 162/2004;
13.5. Pierderea fiscala din anii precedenti (Rd.38 din declaratia de impozit pe profit de la 31.12.2003);
13.6. Pierederea contabila de la 31.12.2004
Pierderea contabila din contul 121 la sfarsitul anului nu se inchide .
In luna ianuarie 2005 pierderea se inchide:
1171 Rezultat reportat /analitic Pierdere fiscala = 121: pierderea fiscala (Rd.39 din declaratia de la 31.12.2004)
1171 Rezultat reportat / analitic Pierdere neadmisa fiscal = 121: pierderea neadmisa fiscal = pierderea contabila (Rd.10) – pierderea fiscala (Rd.39)


14. Repartizarea profitului
Profitul net realizat in anul 2004 se poate repartiza la propunerea Consiliului de Administratie si cu aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor pe :
• Fond de rezerva legal
• Repartizarea pentru facilitatile fiscale
• Dividende ;
• Fond de participare a salariatilor la profit:
MENTIUNI :
• Dividendele repartizate detinatorilor de capitaluri proprii, propuse sau declarate dupa data bilantului, precum si celelalte repartizari efectuate din profit, nu trebuie recunoscute ca datorie la data bilantului.( IAS 10 “Evenimente ulterioare datei bilantului”, paragrafele 11 si 12 si pct. 4.6 din Reglementarile contabile armonizate cu directivele europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate) In acest sens, sumele reprezentand dividende, precum si participarea salariatilor la profit sunt evidentiate in contul 1171 “Rezultatul reportat”, iar dupa aprobarea de catre Adunarea Generala a Actionarilor sau Asociatilor a acestor destinatii, sa fie reflectate in conturile corespunzatoare de datorii.

15. Sursele de acoperire a pierderii:


• Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt (pct. 1 din Precizari aprobate prin OMFP 1088/2004 pentru aprobarea Precizarilor privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni referitoare la acoperirea pierderii contabile (M.O.679/28.07.2004)
• Din profitul exercitiului financiar si cel reportat;
• Rezerve, altele decat cele legale si cele rezultate din facilitati fiscale;
• Capital social;

• Conform art. 22 (5) din Legea 571/2003, reducerea sau anularea oricarui provizion ori a rezervei care a fost anterior dedusa se include in veniturile impozabile.

• Rezervele constituite conform unor acte normative care prevedeau facilitati fiscale sunt rezerve legale si si nu se utilizeaza pentru majorarea capitalului social sau acoperirea pierderilor. (art. 22 (5) din Legea 571/2003)
In cazul in care nu se respecta prevederile demai sus, asupra rezervelor rreprezend faciltati fiscale, impozitul pe profit serecalculeazasi asupra acestor sume se vor aplica majorari/dobanzi si penalitati de intarzieredeladata aplicarii facilitatii respective (art.22 (6) din Legea 571/2003)


Pentru detalii cititi temele 98/2004 “Surse de acoperire a pierderii contabile” si 66/2004 “Solutii date de MFP pentru aplicarea unor prevederi referitoare la impozit pe profit”.


16. Depunerea situatiilor financiare anuale – conform art. 3 din OMFP 1775/2004:

- pana la 31.05.2005

Neconcordante intre prevederile legale :
a) Mentionam ca in conformitate cu art. 111 (1) si (2) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata in MO 1066/2004, adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an, in cel mult 4 luni de la inchiderea exercitiului financiar si are ca obligatie in ordinea de zi discutarea, aprobarea sau modificarea situatiilor financiare anuale, pe baza rapoartelor administratorilor, cenzorilor sau auditorilor financiari si fixarea dividendului.
b) Societatile admise la tranzactionare pe o piata reglementata (societati deschise), conform art 227 (4) din Legea 297/2004 privind piata de capital, trebuie sa puna la dispozitia publicului situatiile financiare anuale impreuna cu raportul anual (include si raportul auditorului), aprobate de adunarea generala a actionarilor in termen de cel mult 4 luni de la inchiderea exercitiului financiar.

Conform Legii 161/2003 care modifica Legea 31/1990 Republicata, situatiile financiare se depun la Registrul Comertului in termen de 15 zile de la data adunarii generale.

17. Situatiile financiare anuale sunt formate din :
• Bilant;
• Cont de profit si pierderi;
• Date informative;
• Situatia activelor imobilizate;
• Situatia modificarii capitalurilor proprii
• Situatia fluxurilor de trezorerie
• Note explicative (prezentate in OMFP 94/2001 si cele solicitate de Standardele Internationale de Contabilitate, dupa caz)
• Raportul administratorului;
• Raportul auditorului;
• Procesul verbal al adunarii generale a actionarilor/asociatilor;
• Copie certificat de inregistrare fiscala;
• Balanta sintetica.

Notele explicative se prezinta obligatoriu in ordinea din OMFP 94/2001, iar in cazul in care sunt necesare note suplimentare, acestea sunt date in continuarea celor obligatorii (exemplu de nota suplimentara: Contracte de leasing)

18. Auditarea situatiilor financiare anuale

- Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 94/2001 au obligatia legala privind auditarea situatiilor financiare anuale.


 

 

Categorii: contributii ;alariale | contabilitate | declaratii fiscale

Cuvinte cheie: inchiderea exercitiului financiar 2004 | declaratie 101 | monitorul oficial nr.76 din 21 ianuarie 2005

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics