04 Februarie 2005
contabilitateafirmei.ro
Credit fiscal extern
|
Daca o persoana juridica romana obtine venituri dintr-un stat strain
prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu
retinere la sursa si veniturile sunt impozitate atat in Romania cat si in statul
strain, atunci impozitul platit catre statul strain, fie direct, fie indirect
prin retinerea si virarea de o alta persoana, se deduce din impozitul pe profit
ce se determina potrivit prevederilor prezentului titlu. (art. 31 (1)
din Legea 571/2003)
Deducerea pentru impozitele platite catre un stat strain intr-un an
fiscal nu poate depasi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea
cotei de impozit pe profit la profitul impozabil obtinut in statul strain,
determinat in conformitate cu regulile prevazute in prezentul titlu sau la
venitul obtinut din statul strain. (art. 31 (2) din Legea 571/2003)
Impozitul platit unui stat strain este dedus, numai daca persoana
juridica romana prezinta documentatia corespunzatoare, conform
prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit
statului strain. (art. 31 (3) din Legea 571/2003)
Prevederi din Normele aprobate prin HG 44/2004 :
-In aplicarea prevederilor art.31 alin.(1)din Codul fiscal,din punct de
vedere fiscal,la sfarsitul anului fiscal, operatiunile efectuate prin
intermediul unor sedii permanente din strainatate ale persoanelor juridice
romane, inregistrate in cursul perioadei in devize,respectiv
veniturile,cheltuielile,alte sume impozabile sau deductibile,cat si impozitul
platit se convertesc in lei prin utilizarea unei medii a cursurilor de
schimb valutar,comunicata de Banca Nationala a Romaniei.(pct. 90)
- persoana juridica romana care desfasoara activitati printr-un sediu
permanent intr-un alt stat calculeaza profitul impozabil la nivelul intregii
societati, potrivit dispozitiilor capitolului II, titlul II din Codul
fiscal.In scopul acordarii creditului fiscal aferent unui sediu permanent
contribuabilul calculeaza profitul impozabil si impozitul pe profit ferente
acelui sediu permanent, in conformitate cu reglementarile fiscale din
Romania.(pct. 91)
Documentul pe baza caruia se calculeaza deducerea din impozitul pe profit
datorat in Romania, potrivit dispozitiilor acestui articol, este cel care atesta
plata,confirmat de autoritatea fiscala straina.(pct.92)
Pct. 93: Limitarea prevazuta la art. 31 alin.(2)din Codul fiscal va fi
calculata separat pentru fiecare sursa de venit. In scopul aplicarii acestei
prevederi, toate veniturile persoanei juridice romane a caror sursa se afla in
aceeasi tara straina vor fi considerate ca avand aceeasi sursa.
EXEMPLU:
Un contribuabil desfasoara activitati atat in Romania,cat si in tara straina X
unde realizeaza venituri atat printr-un sediu permanent,cat si din alte surse,
in mod independent de sediul permanent. Pentru activitatea desfasurata in tara
straina X situatia este urmatoarea:
Pentru sediul permanent:
– profitul impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din tara straina X =
100 milioane lei (In baza mediei cursurilor de schimb valutar,comunicata de
Banca Nationala a Romaniei);
– impozitul pe profit pentru anul 2004,conform regulilor din tara straina X (cota
de 30%) = 30 milioane lei (In baza mediei cursurilor de schimb
valutar,comunicata de Banca Nationala a Romaniei);
– profitul impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din legea romana = 80
milioane lei (legislatia romana privind impozitul pe profit permite deducerea
unor cheltuieli care nu sunt deductibile intara straina X));
– impozitul pe profit pentru anul 2004,conform prevederilor din legea romana (cota
de 25%) = 20 milioane lei.
Alte venituri realizate din tara X:
– venituri din dobanzi:100 milioane lei;
– impozit de 10%cu retinere la sursa pentru veniturile din dobanzi:10 milioane
lei (In baza mediei cursurilor de schimb valutar,comunicata de Banca Nationala a
Romaniei).
Pentru activitatea desfasurata atat In Romania,cat si In tara straina X situatia
este urmatoarea:
– profit impozabil aferent anului 2004,conform regulilor din legea romana =
1.000 milioane lei (80 milioane profit impozabil al sediului permanent si 920
milioane profit impozabil pentru activitatea din Romania);
– impozit pe profit pentru anul 2004,conform regulilor din legea romana (cota de
25%) = 250 milioane lei.
Potrivit situatiei prezentate mai sus, suma maxima reprezentand creditul fiscal
extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 30 milioane lei, respectiv
20 milioane lei impozit pe profit plus 10 milioane lei impozit cu retinere la
sursa (dobanzi).
Deoarece impozitul platit in strainatate in suma de 40 milioane lei este mai
mare decat limita maxima de 30 milioane lei care poate fi acordata sub forma
creditului fiscal extern,contribuabilul va putea scadea din impozitul pe
profitul intregii activitati (250 milioane lei)doar suma de 30 milioane lei.
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|