17 Iunie 2005
contabilitateafirmei.ro
Aspecte referitoare la denominarea monedei nationale
|
La data de 1 iulie 2005, moneda nationala a Romaniei, leul, va
fi denominata, astfel incat 10.000 lei vechi aflati in circulatie la aceasta
data vor fi preschimbati cu un leu nou.
Def.: Denominarea reprezinta actiunea de reducere a valorii nominale a
insemnelor monetare.
Operatiunea de denominare a fost legiferata in luna iulie 2004 prin Legea
348/2004. In timp, acestei legi I-au fost aduse unele modificari si completari,
iar institutiile implicate in punerea in aplicare a prevederilor legii,
respectiv Ministerul Finantelor Publice si Banca Nationala a Romaniei au emis
acte normative proprii care detaliaza prevederile legii.
I. IMPLICATII ASUPRA CONTABILITATII
Principalele aspecte referitoare la procedura de denominare a monedei nationale
si implicatiile acestora in contabilitatea agentilor economici sunt prevazute in
OMFP 1840/2004.
• In perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2005, persoanele juridice tin
contabilitatea si intocmesc registrele de contabilitate in lei vechi. (pct.
A.1 din Normele de aplicare a Legii 348/2004)
• Raportarile contabile semestriale la data de 30 iunie 2005 se intocmesc
in lei vechi, la nivel de mii lei. (pct. A.2 din Normele de aplicare a
Legii 348/2004);
• La 1 iulie 2005 persoanele juridice realizeaza conversia in lei noi a
soldurilor initiale a rulajelor si a soldurilor finale cuprinse in balanta de
verificare la 30.06.2005. Incepand cu aceasta data contabilitatea se tine in
lei noi, denumiti conform legii “lei” (pct. A.4 din Normele de aplicare a
Legii 348/2004)
Metode de realizare a conversiei: (pct. A.4 din Normele de aplicare a
Legii 348/2004)
- Fie prin rotunjirea sumelor la ordinul sutelor, in plus pentru valori
mai nari de 50 inclusiv, respectiv in minus pentru valori mai mici de 50,
urmata de impartirea la 10.000 (zece mii a sumelor rezultate);
- Fie prin impartirea sumelor la 10.000 (zece mii), urmata de rotunjirea
zecimalelor sumelor astfel obtinute la a doua zecimala (banul) astfel: suma
rezultata in urma impartirii ce depaseste 0.0050 lei noi se rotunjeste la 0.01
lei noi, iar suma mai mica de 0.0050 lei noi se rotunjeste la 0 (zero) lei noi
- Diferentele rezultate din conversia elementelor de activ si de pasiv se preiau
in contul 473 “Decontari din operatii in curs de clarificare”. La 31.12.2005,
soldul contului se trece pe cheltuiala sau venit, dupa caz in conturile 658
“Alte cheltuieli de exploatare”, respectiv 758 “Alte venituri din exploatare”
• Incepand cu 1 iulie 2005, facturile si toate documentele
justificative, precum si registrele de contabilitate (registrul de casa,
registrul jurnal, jurnalul de cumpararri si de vanzari, etc.) se inctocmesc
in lei noi. (pct. B.3 din Normele de aplicare a Legii 348/2004)
• Facturile si alte documente emise anterior datei de 30 iunie 2005 si
primite dupa 1 iulie 2005 vor fi convertite in lei noi. In aceasta situatie
pot fi efectuate confirmari de solduri. (pct. B.3 din Normele de aplicare a
Legii 348/2004)
• Situatiile financiare anuale pentru anul 2005 se intocmesc in moneda noua,
in conditii care vor fi stabilite prin ordin al ministerului de finante (Art. 6
(2))
Precizare:
Situatiile financiare anuale petnru anul 2005 se intocmesc in moneda noua, la
nivel de leu, fara subdiviziunile leului. (pct. A.3 din Normele de aplicare a
Legii 348/2004)
II. ASPECTE JURIDICE
Un aspect esential il reprezinta faptul ca, potrivit Legii 348/2004 privind
denominarea monedei nationale, bunurile, drepturile si obligatiile evaluate in
bani, nascute anterior datei de 1 iulie 2005 vor fi convertite in toate cazurile
in care acestea fac obiectul unei operatiuni de evaluare, de plata sau de
constituire a oricarui raport juridic.
Aceasta inseamna ca nu trebuie reinnoite contractele cu tertii, cu salariatii,
cu institutiile statului, denominarea realizandu-se prin efectul legii, fara a
fi necesara o declaratie explicita.
Efectul denominarii asupra statelor de plata l-am prezentat in tema Noutati
legislative 065/2005.
Legea 348/2004 privind denominarea monedei nationale prevede la art.5 alin.(4)
ca la data de 1 iulie 2005, Oficiul National al Registrului Comertului va
inregistra, din oficiu, denominarea valorii capitalului social si a valorii
actiunilor/partilor sociale ale persoanelor juridice inregistrate si va publica
pe site-ul propriu lista acestora si noile valori rezultate, alaturi de valoarea
veche. In acest caz, publicarea in MO a modificarii valorii capitalului social
si a valorii actiunilor/partilor sociale nu este necesara.
O analiza ulterioara a situatiei de fapt a scos in evidenta faptul ca nu in
toate cazurile se poate efectua denominarea din oficiu a capitalului social,
astfel ca s-a impus modificarea si completarea articolului de lege. Astfel, prin
Legea 101/2005 s-au adus unele completari care sa prevada atat procedura de
efectuare a denominarii valorii capitalului social si a valorii nominale a
actiunilor/partilor sociale in unele situatii specifice, cat si anumite
restrictii si facilitati.
In esenta, aceste prevederi se aplica persoanelor juridice ale caror actiuni/parti
sociale au valoare nominala in lei la aceasta data (lei vechi) care nu este
multiplu de 100. De exemplu, in cazul societatilor comerciale ale caror actiuni
au valoare nominala de 5.348 lei, efectuarea operatiunii de denominara a valorii
nominale a actiunilor, dupa regula generala stabilita, presupune ca ultimele 2
cifre sa fie neglijate, acestea fiind sub 50 lei. Efectuarea acestei operatiuni
ar conduce la diminuarea din oficiu a capitalului social al societatii cu o
valoare egala cu (numarul de actiuni ) * 48 lei, ceea ce nu respecta pevederile
Legii 31/1990 privind societatile comerciale, republicata (MO 1066/17.11.2004)
si prevederile din actele de constituire ale societatilor.
Cealalta situatie este atunci cand, dupa regula generala de denominare,
valoarea nominala a actiunilor ar trebui majorata prin reintregire la 100.
De exemplu, valoarea nominala a unei actiuni este de 5.351 lei. Conform
procedurii de denominare, in aceasta situatie ultimele 2 cifre se reintregesc la
100, deci valoarea nominala a actiunilor ar trebui majorata cu 49 lei, ceea ce
nu este posibil datorita faptului ca nu exista un aport real al actionarilor sau
asociatilor, fiind doar o operatiune scriptica.
Din informatiile detinute de ORC exista societati comerciale care se afla in una
din situatiile prezentate mai sus, unele societati fiind chiar tranzactionate.
Pentru a se evita anumite operatiuni care pot crea distorsiuni intre actionari,
legea prevede ca societatile comerciale care se afla in asemenea situatii sa
convoace AGA Extraordinara si sa hotarasca fie majorarea capitalului social, fie
diminuarea acestuia, cu conditia pastrarii numarului de actiuni si a cotei de
participare la capitalul social.
Avand in vedere ca in acest caz operatiunile de majorare sau diminuare a
capitalului social sunt impuse de lege, aceasta prevede ca inregistrarea la
Registrul Comertului a majorarii sau reducerii capitalului social se va efectua
fara plata taxelor si tarifelor legale, cu respectarea prevederilor Legii
nr.31/1990 republicata.
In situatia in care societatile comerciale nu vor proceda la convocarea AGA si
nu vor modifica valoarea nominala a actiunilor/partilor sociale, ORC va
inregistra din oficiu la data de 1 iulie 2005 diminuarea valorii nominale
a actiunilor emise de catre societatea comerciala in cauza. O asemenea masura ar
conduce la situatia in care, oficial societatea comerciala are un capital social
si o valoare nominala a actiunilor afisate pe site-ul ORC, iar in actele
constitutive ar avea un alt capital social si o valoare a actiunilor mai mare.
Nu sunt afectate de prevederile acestei legi societatile comerciale a caror
valoare nominala a actiunilor este multiplu de 100 lei vechi. De exemplu, 1.000
lei, 5.000 lei, 25.000 lei, intrucat in urma operatiei de denominare valoarea
nominala a unei actiuni va fi de 0,1 lei noi, 0,5 lei noi respectiv 0,25 lei noi.
Operatiunea de majorare sau diminuare a capitalului social este una obisnuita,
respectiv cea prevazuta de Legea 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata.
Reflectarea in contabilitate se efectueaza in functie de modalitatea de
crestere a capitalului social, respectiv profit nerepartizat din anii anteriori,
rezerve ale societatii, altele decat cele legale, aporturi in natura sau in bani.
In cazul diminuarii capitalului social, reflectarea in contabilitate presupune
fie trecerea la rezerve a sumelor cu care s-a diminuat capitalul social, fie
retragerea de catre actionari/asociati a acestor sume.
Pentru aplicarea unitara a prevederilor legii, s-a prevazut ca MFP impreuna cu
CNVM sa elaboreze norme metodologice privind reflectarea in contabilitate a
operatiunilor ocazionate de majorarea sau diminuarea capitalului social.
III. MASURI ORGANIZATORICE
Principalele masuri organizatorice pe care administratorii societatilor
comerciale trebuie sa le ia se refera la:
a) incheierea de contracte cu persoane de specialitate care sa asigure adaptarea
programelor informatice la noile cerinte;
b) pregatirea personalului din compartimentele financiar – contabil,
aprovizionare, de desfacere, in mod deosebit a celor care efectueaza opertiuni
de incasari si plati;
c) asigurarea caselor de marcat cu memorie fiscala care sa emita bonuri de casa
in lei noi, incepand cu data de 1 iulie 2005;
d) efectuarea unui inventar al operatiunilor de decontare care ar fi necesare pe
data de 30 iunie si 1 iulie 2005 si devansarea operatiunilor, avand in vedere ca
aceste zile sunt “zile nebancare” (conform Circulara BNR nr.7/2005 si Circulara
BNR nr.19/2005).
Aceasta operatiune de devansare a platilor este necesara in cazul angajamentelor
ferme, ca de exemplu esalonari la plata a unor obligatii, datorii la bugetul
statului.
IV. PROCEDURA DE LUCRU
Ca procedura de lucru, operatiunea de denominare a monedei nationale
este simpla, in sensul ca toate sumele exprimate in lei vechi se impart la
10.000.
In contabilitatea financiara, evidenta in conturile sintetice se tine cu doua
zecimale.
In contabilitatea analitica, evidenta se tine, de regula, tot cu doua
zecimale.
Pot aparea totusi situatii cand pentru anumite module, contabilitatea analitica
trebuie tinuta cu mai multe zecimale.
OMFP 1840/2004 cuprinde o prevedere referitoare la situatiile in care valorile
obtinute in urma conversiei valorilor din balantele de verificare a conturilor
analitice la 30 iunie 2005 conduc la denaturarea semnificatiei economice a
acestora.
Pentru astfel de situatii exista posibilitatea ca valorile din balantele de
verificare a conturilor analitice sa reprezinte numere cu mai mult de doua
zecimale rezultate. De exemplu, in cazul stocurilor de materii prime care au
pretul unitar sub 50 lei, daca se aplica regula generala de denominare, acestea
ar fi eliminate din contabilitate.
Pentru asemenea situatii mai exista o prevedere, potrivit careia, in cazul
elementelor ale caror valori provin din mai multe componente de calcul,
conversia se efectueaza fie asupra valorilor rezultante, fie asupra
componentelor avute in vedere la determinarea acestora, in functie de necesitati
(de exemplu, stocurile cu componentele pret unitar, valoare).
In cazul societatilor comerciale care efectueaza operatiuni in valuta, programul
informatic trebuie astfel configurat incat sa permita utilizarea cursului de
schimb valutar cu patru zecimale. Circulara nr.7/2005 a BNR prevede ca valutele
publicate de BNR in lista cursurilor pietei valutare vor fi cotate cu patru
zecimale (de exemplu, 1 EURO = n,zzzz RON).
Referitor la modul de contabilizare a eventualelor diferente intre valoarea in
lei vechi a unor posturi de bilant si cea in lei noi, rezultata in urma
denominarii, aceasta se realizeaza prin utilizarea contului 473 “decontari din
operatii in curs de clarificare”. Aceste diferente pot rezulta fie din
denominarea propriu – zisa, respectiv din rotunjirea la suta atunci cand
ultimele doua cifre sunt peste 50, inclusiv, sau neglijarea acestora in cazul
cand acestea sunt sub 50 lei, fie ca diferenta intre sumele din balanta
analitica cu valori denominate si cea sintetica, sumele rezultate fiind
nesemnificative.
In operatiunea de denominare intra:
- soldurile initiale la 1 ianuarie 2005,
- rulajele cumulate pentru perioada ianuarie – iunie 2005 si
- soldurile existente la 30 iunie 2005.
Denominarea se efectueaza pornind de la balanta analitica a fiecarui cont
sintetic, eventualele diferente intre balanta analitica si cea sintetica fiind
inregistrate in contul 473/ analitic distinct.
In conditiile in care se respecta procedura de denominare, soldul ct.473 poate
fi debitor sau creditor, de ordinul banilor sau catorva lei, sold ce se va
prelua la 31 decembrie 2005 la venituri sau cheltuieli, dupa caz.
V. MASURI PENTRU DECONTAREA TRANSFERURILOR DE FONDURI
Prin Circulara nr.19/18.06.2005, BNR a luat urmatoarele masuri privind
decontarea transferurilor de fonduri ale bancilor, BNR si ale Trezoreriei de
Stat in perioada denominarii monedei nationale.
- Decontarea finala a transferurilor de fonduri in lei vechi (ROL) intre
institutiile de credit, intre acestea si BNR si a celor in relatia cu Trezoreria
Statului va avea loc pana la data de 29.06.2005 (Art.1 alin.(1) din Circ. BNR
19/2005).
- zile declarate nebancare sunt 30 iunie si 1 iulie 2005
- Incepand cu data de 01.07.2005, toate instrumentele de plata emise vor avea
inscrise sume exprimate exclusiv in lei noi (RON) (Art.1 alin.(2) din Circ. BNR
19/2005).
- Incepand cu data de 04.07.2005, sistemele de plati vor procesa si/sau vor
deconta exclusiv instructiuni de plata in lei noi (RON) (Art. 1 alin.(3) din
Circ. BNR 19/2005).
- Fiecare administrator de sistem va lua masurile necesare pentru ca in perioada
22 iunie – 4 iulie 2005, sistemul pe care il administreaza sa respecte aceste
prevederi si sa functioneze fara perturbari (Art.2 alin.(1) din Circ. BNR
19/2005).
- Prima zi in care se vor procesa si se vor deconta instructiuni de plata in lei
noi (RON) in sistemul ReGIS este 4.07.2005 (Art.3 alin.(2) din Circ. BNR
19/2005).
- Compensarea platilor interbancare fara numerar pe suport hartie, asigurata
de BNR, nu se va efectua in zilele declarate nebancare, respectiv 30.06.2005 si
01.07.2005. Ultima zi in care sistemul de plati va procesa instrumente de plata
in lei vechi (ROL) este 29.06.2005, din 4.07.2005 sistemul procesand doar
instrumente in lei noi (RON) (Art.4 alin.(1), (2) si (3) din Circ. BNR 19/2005).
Exceptie de la aceste prevederi vor face instrumentele de debit (cecuri, cambii
si bilete la ordin) care se afla in posesia beneficiarilor si urmeaza a fi
introduse spre decontare dupa aceasta data (Art.4 alin.(3) din Circ. BNR
19/2005).
Daca ziua compensarii este 28.06.2005, amanarea la compensare a instrumentelor
de plata de debit, pe motiv ca unitatea primitoare nu dispune de datele
necesarii acceptarii sau refuzarii instrumentelor de plata, poate fi efectuata
numai pentru o zi. In cazul in care ziua compensarii este 29.06.2005, amanarea
la compensare nu poate fi efectuata. In ambele cazuri, daca in data de
29.06.2005 este necesara totusi o amanare la compensare a instrumentelor de
plata de debit, unitatea institutiei de credit primitoare va refuza la plata
respectivele instrumente de plata de debit compensabile in sedinta de compensare
din data de 29.06.2005.
Procedurile de compensare privind instrumentele de plata de debit aflate in
aceasta situatie vor fi reluate in data de 4.07.2005, ca si cum aceste
instrumente ar fi fost primite de unitatea prezentatoare de la clientul
beneficiar in data de 4.07.2005 si prezentate unitatii primitoare in sedinta de
verificare din 04.07.2005, fara a li se mai putea aplica procedura de amanare la
compensare (Art.4 alin.(5) din Circ. BNR 19/2005).
- In vederea decontarii dupa data de 01.07.2005, prin sistemul ReGIS, a
pozitiilor nete ale participantilor compensatori la sistemele de plati care
asigura compensarea fondurilor, pozitii rezultate din tranzactiile efectuate
inaintea datei de 1.07.2005 si exprimate in lei vechi (ROL), administratorii
respectivelor sisteme de plati vor efectua pe propria raspundere conversia
sumelor din lei vechi (ROL) in lei noi (RON) si vor initia instructiunile de
plata exclusiv in lei noi (RON) (Art.5 alin.(1) din Circ. BNR 19/2005).
- Decontarea pozitiilor nete ale participantilor compensatori, calculate de
administratorii sistemelor de compensare a tranzactiilor cu carduri in perioada
29.06.-03.07.2005, se va efectua conform precizarilor care vor fi emise si
transmise de BNR – Directia plati (Art.5 alin.(2) din Circ. BNR 19/2005).
- Inainte ca instrumentele de plata de debit sa fie introduse spre compensare,
institutiile de credit vor efectua conversia sumelor inscrise pe respectivele
instrumente, conform art.8 alin.(3) din Circ. BNR 7/2005, suma astfel convertita
urmand a fi inscrisa pe borderoul de incasare de catre institutiile de credit,
pe raspunderea posesorului instrumentului de plata in cauza (Art.4 alin.(7) din
Circ. BNR 19/2005).
- Transferurile de fonduri decontate in data de 29.06.2005 vor fi inregistrate
de institutiile de credit si de Trezoreria Statului in conturile beneficiarilor
acestora cu aceeasi data (Art.7 alin.(1) din Circ. BNR 19/2005).
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|