|
Contribuabilii care indeplinesc una din urmatoarele conditii, vor fi
declarati inactivi (art.1 (1) din Ord. ANAF 375/2005):
- se sustrag de la efectuarea controlului fiscal/vamal, prin: nedeclararea
domiciliului fiscal sau a sediilor secundare, declararea de date de identificare
a sediilor care nu permit identificarea acestora de catre organul fiscal/vamal;
- organele fiscale/vamale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal/sediul
secundar declarat;
- au achizitionat facturi fiscale sau formulare cu regim special personalizate
dupa 01.01.2005 si, ulterior acestei date, nu au depus declaratii fiscale.
Notiunea de contribuabil inactiv presupune ca (art.11 alin.(11) si (12)
din Codul fiscal, introduse prin Legea 494/2004):
- autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata de un
contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui ANAF;
- nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale tranzactiile efectuate cu
un contribuabil declarat inactiv.
De la data declararii starii de inactivitate, contribuabilul nu mai are dreptul
de a emite facturi, facturi fiscale sau alte documente/formulare tipizate cu
regim special pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate
catre alta persoana (art.3 (1) din Ord. ANAF 375/2005).
Pe perioada starii de inactivitate, toate procedurile de avizare, autorizare,
certificare, licentiere, orice operatiuni vamale, cat si avizele, autorizatiile
sau licentele se suspenda de drept (art.4 (1) din Ord. ANAF 375/2005).
Suspendarea nu determina prelungirea termenelor pentru care autorizatiile,
licentele sunt acordate si nici amanarea/exonerarea de obligatiile de plata
datorate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora (art.4 (2) din
Ord. ANAF 375/2005).
In cazul incetarii starii de inactivitate este permisa deducerea TVA-ului, iar
cheltuielile inregistrate in evidenta contabila sunt considerate deductibile,
incepand cu data de la care contribuabilul este reactivat (art.6 (3) din Ord.
ANAF 375/2005).