PROCEDURI DE
INVENTARIERE
Inventarierea se efectueaza cel putin o data pe an, de regula la
sfarsitul anului.
SARCINILE ADMINISTRATORULUI
sau ale altei persoane
care are obligatia gestionarii patrimoniului
Raspunderea pentru organizarea inventarierii revine
administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii
patrimoniului conform art. 11 alin.(1) din Legea contabilitatii
nr.82/1991 republicata si a OMFP 1753/22.11.2004 pentru aprobarea
Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor
de activ si de pasiv (MO 1174/13.12.2004).
Persoana responsabila cu inventarierea emite o decizie de numire a
Comisiei de inventariere care trebuie sa contina:
- componenta comisiei,
- numele responsabilului comisiei,
- modul de efectuare a inventarierii,
- gestiunile supuse inventarierii,
- data de începere si terminare a operatiunilor.
La unitatile mici, inventarierea poate fi efectuata de catre o
singura persoana.
Acolo unde este
cazul, comisiile de inventariere sunt coordonate de o comisie
centrala numita tot prin decizie.
Masurile pe care trebuie sa le ia administratorul sau alta persoana
care are obligatia gestionarii patrimoniului pentru creearea
conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de inventariere sunt:
– organizarea activitatii de trimitere a scrisorilor de
circularizare pentru confirmari de sold de la clienti, furnizori si
banci inainte de data inceperii perioadei de inventariere;
– organizarea depozitării valorilor materiale grupate pe
sortotipodimensiuni, codificarea acestora si întocmirea etichetelor
de raft;
– tinerea la zi a evidentei tehnico-operative la gestiunile de
valori materiale si a celei contabile si efectuarea lunară a
confruntării datelor dintre aceste evidente;
– participarea la lucrările de inventariere a întregii comisii de
inventariere;
– asigurarea personalului necesar pentru manipularea valorilor
materiale care se inventariază, respectiv pentru sortare,
asezare, cântărire, măsurare, numărare etc.;
– asigurarea participării la identificarea bunurilor inventariate
(calitate, sort, pret etc.) a unor persoane competente din unitate
sau din afara acesteia, la solicitarea responsabi- lului comisiei de
inventariere, care au obligatia de a semna listele de inventariere
pentru atestarea datelor înscrise;
– dotarea gestiunii cu aparate si instrumente adecvate si în număr
suficient pentru măsurare, cântărire etc., cu mijloace de
identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum si cu
formularele si rechizitele necesare;
– dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul si
de sigilare a spatiilor inventariate;
– dotarea gestiunilor (magazine, depozite etc.) cu două rânduri de
încuietori diferite.
SARCINILE COMISIEI
CENTRALE
Comisia centrala are urmatoarele sarcini:
- sa organizeze modul de efectuare a operatiunilor de inventariere.
- sa instruiasca personalul responsabil cu inventarierea in vederea
efectuarii operatiunilor de inventariere.
- sa supravegheze modul de efectuare a operatiunilor de
inventariere.
- sa controleze modul de efectuare a operatiunilor de inventariere.
Nu pot face parte din comisiile de inventariere:
a) gestionarii depozitelor supuse inventarierii
b) contabilii care tin evidenta gestiunii respective, cu exceptia
unitătilor mici.
In comisii vor fi numite persoane cu pregătire corespunzătoare
economică si tehnică.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi înlocuiti decât în
cazuri bine justificate, prin decizie scrisă, emisă de administrator
SARCINILE DIRECTORULUI
ECONOMIC (sau CONTABILUL SEF)
In afara administratorului sau altei persoane obligate la
gestionarea patrimoniului conform Legii contabilitatii, directorul
economic (contabilul sef) are urmatoarele sarcini:
• supravegheaza intocmirea fiselor de inventariere cu valorile
scriptice, gruparea lor pe gestiuni si pe tipuri de stocuri sau alte
active/datorii si numerotarea lor;
• supravegheaza predarea fiselor de inventariere catre responsabilul
comisiei/comisiilor de inventariere;
• organizeaza activitatea de trimitere a scrisorilor de
circularizare catre clienti, furnizori si banci cu date
corespunzatoare din evidenta contabila de la sfarsitul lunii
precedente perioadei de inventariere.
SARCINILE DEPARTAMENTULUI
JURIDIC
Sarcina departamentului
juridic consta in punerea la dispozitia comisiei de inventariere a
urmatoarelor acte:
• ipoteci (primite/date);
• gajuri (primite/acordate);
• cereri de retrocedare;
• situatia litigiilor (cu clientii, furnizorii si tertii);
• situatia clientilor insolvabili (plangeri in instanta, sentinte
judecatoresti, inceperea procedurii de faliment, etc.);
• plangeri la organele de politie pentru clienti asupra carora se
detin efecte de comert (CEC –uri, BO) fara acoperire.
Fisier atasat:
Model proceduri
inventariere