STATUTUL
Fundatiei ....................................
Capitolul I
DISPOZITII GENERALE
Art. 1. - Fundatia ............................... fondata potrivita Actului
constitutiv de:
a) ............................... cetatean roman, domiciliat in
.................. str. ......................... nr. .........., bloc
.........., scara .........., etaj ........, apart. ........., sector/judet
.............. posesorul actului de identitate .............................
seria ........................ nr. ..................., eliberat de
................... la data de ..............................., cod numeric
personal ...............................
sau/si
a) S.C. ................................... SNC/SCS/SA/SCA/SRL, cu sediul social
in ..............................., str.
......................................... nr. .........., bloc .........., scara
.........., etaj ......., apart. ............, sector/judet
........................, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului
............................. sub nr.
.............../................/............... cod fiscal nr.
................... din ..............., reprezentata de
........................ avand functia de
.......................................................................................
au constituit sus-numita fundatie in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si cu Decretul nr. 31/1954 privitor
la persoanele fizice si persoanele juridice.
Art. 2. - Scopul fundatiei il constituie
...............................................................................
........................................................................................................
...........................................................................................................
........................................................................................................
.
Art. 3. - Denumirea fundatiei este
........................................................................................
...........................................................................................................
.
Art. 4. - (1) Sediul fundatiei este in ....................................,
str. ................................... nr. .........., bloc ........, scara
........., etaj ........., apart. .........., sector/judet .................. .
(2) Sediul fundatiei poate fi schimbat pe baza hotararii Consiliului director.
Art. 5. - Fundatia ......................................... se constituie pe o
durata de ................................... .
Art. 6. - (1) Patrimoniul social al Fundatiei este alcatuit dintr-un activ
patrimonial, initial, in valoare de ............................. lei si este
alcatuit din urmatoarele aporturi in natura si/sau in bani depuse de
fondator/fondatori, astfel:
..............................................................................................................
.........................................................................................................
..........................................................................................................
............................................................................................................
.
(2) Intregul patrimoniu va fi evidentiat si pastrat in conformitate cu
legislatia romana in materie, pe numele fundatiei si va fi folosit exclusiv
pentru realizarea obiectivelor ei.
Art. 7. - (1) Scopul fundatiei este
.........................................................................................
..................................................................................................................
...................................................................................................................
.
(2) Obiectivele fundatiei, in vederea realizarii scopului ei, sunt urmatoarele:
...............................
....................................................................................................................
........................................................................................................................
.
(3) Schimbarea scopului fundatiei se face numai de catre fondator sau
majoritatea fondatorilor in viata, iar daca nici unul dintre fondatori nu mai
este in viata, aceasta se face numai cu intrunirea votului a patru cincimi din
numarul membrilor Consiliului director.
(4) In toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se poate face numai daca
acesta a fost realizat in totalitate sau in parte ori daca acesta nu mai poate
fi indeplinit.
Art. 8. - (1) Fundatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe
baza hotararii autentificate a Consiliului director, prin care li se aloca un
patrimoniu.
(2) Filiala este condusa de un Consiliu director propriu, alcatuit din cel putin
3 membri.
(3) Filiala este entitate cu personalitate juridica, putand incheia, in nume
propriu, acte juridice de administrare si de conservare in conditiile stabilite
de Consiliul director prin actul constitutiv al ei si se pot incheia acte
juridice de dispozitie, in numele si pe seama fundatiei, numai pe baza hotararii
prealabile a Consiliului director al fundatiei.
Capitolul II
RESURSELE PATRIMONIALE SI CHELTUIELILE FUNDATIEI
Art. 9. - Patrimoniul social initial al fundatiei se completeaza cu dobanzile si
dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in conditii legale,
dividendele societatilor comerciale infiintate de fundatie, donatii,
sponsorizari sau legate, venituri realizate din activitati economice directe,
resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale, precum si
alte venituri prevazute de lege.
Capitolul III
CONDUCEREA SI CONTROLUL FUNDATIEI
Sectiunea I
Consiliul director
Art. 10. - Consiliul director al fundatiei asigura realizarea scopului si
obiectivelor acesteia, exercitand urmatoarele atributii:
a) stabilirea strategiei generale si a programelor fundatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, precum si a bilantului
contabil;
c) alegerea si revocarea cenzorului/membrilor comisiei de cenzori;
d) infiintarea de filiale;
e) incheierea de acte juridice, in numele si pe seama fundatiei;
f) executarea bugetului de venituri si cheltuieli;
g) aprobarea organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei;
h) modificarea statutului fundatiei;
i) elaborarea regulamentului intern de functionare a sa;
j) indeplinirea oricaror alte atributii prevazute in lege sau in statut.
Art. 11. - Membrii Consiliului director care, intr-o anumita problema, supusa
hotararii sale, sunt interesati personal sau prin sotii lor, ascendentii sau
descendentii, rudele in linie colaterala sau afinii lor pana la gradul al
patrulea inclusiv, nu vor putea lua parte la deliberare si nici la vot. In caz
contrar voi raspunde pentru daunele cauzate Fundatiei daca fara votul lor nu
s-ar fi putut obtine majoritatea ceruta.
Art. 12. - Nu poate fi membru al Consiliului director, iar daca este, pierde
aceasta calitate cel care ocupa o functie de conducere in cadrul unei institutii
publice, daca Fundatia sprijina activitatea acelei institutii publice.
Art. 13. - Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului
Fundatiei pot fi atacate de fondator/fondatori sau de catre oricare dintre
membrii Consiliului director care au lipsit sau au votat impotriva si a cerut sa
se insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta.
Art. 14. - Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu
functii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt
straine de asociatie pentru a incheia acte juridice in numele si pe seama
fundatiei sau orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
Art. 15. - (1) Consiliul director se compune din
................................ membri desemnati de fondator/fondatori la
momentul constituirii fundatiei.
(2) In caz de descompletare, functiile ramase libere se completeaza prin
hotararea fondatorului/fondatorilor, iar daca nici unul dintre fondatori nu mai
este in viata, cu intrunirea votului a ..................... din numarul
membrilor Consiliului director.
(3) Completarea functiilor ramase libere se face in cel mult .............. zile
de la descompletare.
Art. 16. - (1) Consiliul director se intruneste cel putin o data pe luna sau ori
de cate ori nevoile fundatiei o impun.
(2) Convocarea Consiliului director se face de presedinte, iar in lipsa acestuia
de inlocuitorul sau, cu cel putin ............... zile inainte de data fixata.
(3) Consiliul director delibereaza, in mod valabil, in prezenta a 2/3 din
numarul membrilor sai si adopta hotarari cu o jumatate plus unu din voturi.
Art. 17. - Deliberarile si hotararile Consiliului director se consemneaza in
procese-verbale incheiate cu ocazia fiecarei sedinte.
Sectiunea a II-a
Controlul financiar
Art. 18. - (1) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri.
(2) In realizarea competentei sale Comisia de cenzori:
a) verifica modul in care este administrat patrimoniul fundatiei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta Consiliului director;
c) poate participa, prin membrii sai, la sedintele Consiliului director, fara
drept de vot;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de
Consiliul director.
(3) Membrii Consiliului director nu pot fi cenzori.
Art. 19. - Consiliul director aproba regulile generale de organizare si
functionare a Comisiei de cenzori.
Capitolul IV
VENITURILE SI CHELTUIELILE FUNDATIEI
Art. 20. - Veniturile fundatiei provin din:
a) dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile in
conditii legale;
b) dividendele societatilor comerciale infiintate de fundatie;
c) venituri realizate din activitati economice directe;
d) donatii, sponsorizari sau legate;
e) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
f) alte venituri prevazute de lege.
Art. 21. - (1) Fundatia poate infiinta societati comerciale ale caror dividende,
daca nu se reinvestesc in aceste societati, se vor folosi pentru realizarea
scopului ei.
(2) Fundatia poate desfasura orice alte activitati economice directe, daca
acestea au caracter accesoriu si au legatura stransa cu scopul principal al ei.
Art. 22. - (1) Principalele cheltuieli ale fundatiei sunt:
a) salarii si adaosuri la salarii;
b) indemnizatii, prime si premii;
c) procurari de rechizite si imprimate de birou;
d) chirii, dobanzi, taxe, comisioane bancare;
e) cazare, masa, transport;
f) apa, canal, salubritate;
g) energie electrica, termica si gaze naturale;
h) alte cheltuieli.
(2) Cheltuielile se efectueaza potrivit prevederilor bugetului de venituri si
cheltuieli si se aproba de persoanele insarcinate de Consiliul director.
(3) Salariile, indemnizatiile si alte drepturi banesti ale personalului se
stabilesc in limitele statutului de functiuni si ale bugetului de venituri si
cheltuieli.
(4) Consiliul director poate dispune plata de premii, gratificatii si altele
asemenea din disponibilitatile existente.
Art. 23. - Exercitiul economico-financiar incepe la data de 1 ianuarie si se
incheie la data de 31 decembrie ale fiecarui an.
Capitolul V
DIZOLVAREA SI LICHIDAREA
Art. 24. - Fundatia ..................................................... se va
dizolva:
I. De drept prin:
a) implinirea duratei pentru care a fost constituita*;
b) realizarea sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru care a
fost constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt
nu se produce schimbarea acestui scop**.
II. Prin hotarare judecatoreasca, la cererea oricarei persoane interesate,
atunci cand:
a) scopul sau activitatea fundatiei a devenit ilicita sau contrara ordinii
publice;
b) realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau contrare ordinii
publice;
c) urmareste alt scop decat cel pentru care s-a constituit;
d) a devenit insolvabila;
e) nu mai obtine autorizatiile prealabile necesare, potrivit legii.
III. In situatia imposibilitatii constituirii Consiliului director in
conformitate cu statutul fundatiei, daca aceasta situatie dureaza mai mult de un
an de la data la care, potrivit statutului Consiliului director trebuia
constituit.
IV. In alte situatii prevazute de lege
Art. 25. - (1) In cazul dizolvarii fundatiei, lichidatorii se numesc de instanta
judecatoreasca.
(2) Odata cu numirea lichidatorilor, mandatul Consiliului director inceteaza.
(3) Lichidatorii la intrarea in functie efectueaza inventarul si incheie un
bilant care sa constate situatia exacta a activului si pasivului.
(4) Ei sunt obligati sa primeasca si sa pastreze registrele si orice alte acte
ale fundatiei si sa tina un registru cu toate operatiunile lichidarii, in
ordinea datei acestora.
(5) Lichidatorii isi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorului/Comisiei de
cenzori.
Art. 26. - (1) Lichidatorii au obligatia de a continua operatiunile juridice in
curs, de a incasa creantele, de a plati creditorii, iar daca numerarul nu este
suficient, de a transforma si restul activului in bani, procedand la vanzarea
prin licitatie publica a bunurilor mobile si imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare
finalizarii celor aflate in curs de derulare.
Art. 27. - (1) In cazul dizolvarii fundatiei, bunurile ramase in urma lichidarii
nu se pot transmite catre persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau
de drept public cu scop identic sau asemanator, potrivit procedurii care
urmeaza: ......................................................
........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.
(3) Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii, lichidatorii nu au
reusit sa transmita bunurile in conditiile alineatului (2), ele se atribuie de
instanta competenta unei persoane juridice cu scop identic sau asemanator***.
(4) Data transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului-verbal de
predare-preluare, daca prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.
Art. 28. - Lichidatorii incheie operatiunile si remit celor in drept contul
gestiunii numai dupa expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvarii
fundatiei.
Art. 29. - Dupa incheierea lichidarii, lichidatorii sunt obligati ca in termen
de doua luni sa depuna bilantul, registrul jurnal si un memorandum, sa declare
operatiunile de lichidare la Registrul asociatiilor si fundatiilor al
judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul asociatia si
sa indeplineasca toate procedurile de publicare si radiere din acest registru.
Art. 30. - Daca in termen de 30 de zile libere de la depunerea bilantului nu se
inregistreaza nici o contestatie, bilantul se considera definitiv aprobat, iar
lichidatorii, cu autorizarea judecatoriei, vor remite celor in drept bunurile si
sumele ramase de la lichidare, impreuna cu toate registrele si actele fundatiei
si ale lichidarii, dupa aceasta fiind considerati descarcati.
Art. 31. - (1) Fundatia inceteaza a avea fiinta la data radierii din Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(2) Radierea se face in baza actului constatator eliberat lichidatorilor, prin
care se atesta descarcarea acestora de obligatiile asumate.
Capitolul VI
DISPOZITII FINALE
Art. 32. - Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legii.
Art. 33. - Redactat si editat in ................. exemplare, la
................ cu sediul in ............................., str.
.......................... nr. ............., sector/judet .................. .
S-au eliberat partii/partilor ...................... exemplare originale,
astazi, data autentificarii.
SEMNATURILE FONDATORILOR
SEMNATURA FONDATORULUI
_______________
*) La cele a caror durata este limitata in timp.
**) Daca este cazul.
*** Instanta judecatoreasca atribuie bunurile si in cazul cand statutul nu
prevede o procedura de transmitere sau daca prevederea este contrara legii sau
ordinii publice.