FISA DE POST INSPECTOR SCOLAR DE SPECIALITATE
1
1. Denumirea compartimentului:
2. Denumirea postului:
Inspector scolar de specialitate
3. Numele si prenumele salariatului:
NUME SI PRENUME SALARIAT
4. Se subordoneaza:
Inspector scolar general si inspector scolar general adjunct pentru
Evaluare, prognoze si dezvoltare institutionala
Directorul general / directorul / inspectorii din M.Ed.C.
5. Numele sefului ierarhic:
NUME SI PRENUME SEF IERARHIC
6. Subordoneaza:
cadrele didactice de specialitate din teritoriu
7. Drept de semnatura:
Intern:
Extern:
8. Relatii functionale:
- cu personalul directiilor de specialitate din M.Ed.C., C.N.D.I.P.T.,
C.N.F.P.P.
- cu inspectorii din inspectoratul scolar, C.C.D., conducerile
unitatilor de învatamânt
9. Pregatirea si experienta:
* Studii superioare de lunga durata cu diploma de licenta sau
diploma echivalenta
* Titular în învatamântul preuniversitar, cu gradul didactic II si o
vechime în / la catedra de cel putin 8 ani
* Calificativul “Foarte bine” în ultimii 3 ani si recomandarea
Consiliului de administratie al unitatii de învatamânt / Consiliul
de administratie al inspectorului scolar / organului de conducere al
institutiei în care îsi desfasoara activitatea
* Perfectionari obligatorii corespunzatoare etapei de cariera
* Cunostinte operare computer
* Cunoasterea unei limbi moderne de circulatie internationala
10. Autoritate si libertate organizatorica:
Daca este cazul
11. Responsabilitati si sarcini:
Complexitatea operatiunilor specifice postului:
* Cunoasterea aprofundata a domeniului sau specific de încadrare;
* Cunoasterea actelor normative specifice inspectiei scolare;
* Cunoasterea si aplicarea legislatiei învatamântului preuniversitar:
management educational, managementul resurselor umane, evaluare si
dezvoltare institutionala, calitatea educatiei, descentralizarea
sistemului de învatamânt s.a.;
* Acordarea de consultanta de specialitate;
* Desfasurarea, monitorizarea si controlul activitatilor si
actiunilor la nivelul domeniului sau specific la nivel local,
judetean si national;
* Utilizarea competentelor de analiza – diagnoza – prognoza si de
evaluare a starii învatamântului.
Responsabilitate implicata de post privind:
* organizarea, managementul, controlul – verificarea si comunicarea
în domeniul de competenta;
* corectitudinea si aplicabilitatea documentelor elaborate si
corectitudine în aplicarea prevederilor actelor normative;
* solutionarea starilor conflictuale;
* propuneri decizionale.
I. Dezvoltare institutionala
-Stabilirea strategiei de dezvoltare institutionala la nivel local
si judetean. Identifica nevoile de dezvoltare ale fiecarei unitati
de învatamânt colaborând cu organismele abilitate si cu factorii de
decizie la nivel local si judetean;
-Consiliaza conducerile unitatilor de învatamânt în vederea
elaborarii de proiecte si programe de dezvoltare institutionala,
inclusiv realizarea ofertei educationale si a cartii de identitate a
fiecarei unitati scolare;
-Asigurarea dezvoltarii curriculum-ului în functie de nevoile de
formare locala, zonala si judeteana Proiecteaza curriculum-ul la
nivel local si consiliaza conducerile unitatilor de învatamânt pe
probleme de proiectare a curriculum-ului la decizia scolii;
-Asigurarea concordantei alocarii resurselor (umane, materiale,
financiare, informationale etc.) în functie de programele de
dezvoltare institutionala Sustine si fundamenteaza, impreuna cu alte
compartimente de specialitate ale inspectoratului scolar, programele
de dezvoltare institutionala, prin alocarea resurselor necesare
pentru realizarea lor;
-Consiliaza si sprijina dezvoltarea culturii organizationale a
unitatii de învatamânt în asigurarea transparentei procesului
educational, pentru dezvoltarea capacitatii de relationare a
unitatii de învatamânt cu mediul cultural, social si economic
specific comunitatii
II. Evaluare institutionala
-Evaluarea activitatilor din cadrul compartimentului / specialitatii
Elaboreaza graficul inspectiilor scolare si efectueaza cel putin 9
zile lunar de inspectie în domeniul curricular / domeniul sau de
competenta la unitatile de învatamânt de stat si particulare;
-Elaboreaza criterii de monitorizare si evaluare a calitatii
managementului educational si asigura consiliere pentru dezvoltarea
capacitatii de autoevaluare a unitatii de învatamânt;
-Redacteaza rapoarte, informari, procese verbale, studii si programe
de masuri de valorificare a activitatii de evaluare institutionala;
-Coordoneaza activitatea de evaluare a activitatii directorilor
unitatilor de învatamânt preuniversitar si asigura evaluarea
acestora, conform legislatiei în vigoare;
-Participa în comisiile pentru acordarea salariilor si gradatiilor
de merit, a recompenselor (ordine, distinctii, decoratii) si în cele
de ancheta constituite în vederea cercetarii abaterilor savârsite de
cadre didactice, personal de conducere, îndrumare si control;
-Asigurarea calitatii în învatamântul preuniversitar. Îndruma si
verifica activitatea comisiilor de asigurare a calitatii din scoli
si întocmeste sinteze, analize, recomandari privind autoevaluarea
unitatilor de învatamânt preuniversitar;
-Monitorizeaza si evalueaza strategiile si procedurile de asigurare
a calitatii din unitatile de învatamânt, în conformitate cu politica
M.Ed.C. si ARACIP, si în consens cu strategia ISJ de asigurare a
calitatii.
III. Management
-Monitorizarea functionalitatii structurilor institutionale,
administrative si manageriale din scoli Realizeaza baza de date si
valorifica informatiile cuprinse în cadrul acesteia în vederea
luarii deciziilor în concordanta cu realitatile specifice mediului
educational;
-Îndruma, asista, monitorizeaza si evalueaza procesul de predare –
învatare – evaluare sau din activitatea din domeniul sau de
competenta din unitatile de învatamânt preuniversitar în vederea
asigurarii calitatii actului educational;
-Monitorizeaza progresul si disfunctiile aparute în desfasurarea
activitatilor proiectate
-Verifica respectarea în teritoriu a legislatiei generale si
specifice, a ordinelor si instructiunilor M.Ed.C. si ISJ, propune
masuri pentru asigurarea legalitatii.
IV. Relatii – Comunicare
-Mentinerea legaturilor inspectoratului scolar cu M.Ed.C. si cu
unitatile scolare;
Optimizeaza fluxul informational între M.Ed.C. si unitatile scolare
si transmite directiilor de specialitate din M.Ed.C. propunerile si
masurile de îmbunatatire a activitatii din teritoriu;
-Reprezentarea inspectoratului scolar în relatii publice Dezvolta si
mentine legaturile cu autoritatile si partenerii sociali precum si
cu organizatii neguvernamentale si institutii de specialitate;
-Consilierea si facilitarea schimbului de informatii Consiliaza si
consulta personalul din subordine, cadrele didactice din unitatile
de învatamânt în vederea îmbunatatirii performantelor de comunicare;
-Solutioneaza prompt si eficient corespondenta primita (sesizari,
reclamatii, memorii)
-Mediaza conflictele si starile tensionate din subsistemul
învatamântului preuniversitar judetean.
V. Formare profesionala
-Perfectionarea activitatii proprii Participa la programele de
formare continua în management educational, inspectie scolara si de
specialitate, alese pe baza nevoilor proprii;
-Asigurarea dezvoltarii / formarii profesionale a personalului din
subordine Identifica si analizeaza nevoia de formare a personalului
didactic;
-Elaboreaza politica de dezvoltare a resursei umane din subordine.
Creeaza cadrul formarii continue a personalului didactic si a
managerilor de unitati de învatamânt, propune / faciliteaza accesul
cadrelor didactice la programe / activitati de perfectionare /
formare;
-Asigura realizarea si dezvoltarea culturii organizationale prin
schimburi de experienta, stagii, module de formare pentru manageri
de proiect, personal de conducere, îndrumare si control si asigura
transferul de bune practici.
12. Sanctiuni pentru nerespectarea fisei postului sau a anexelor acestora:
Daca este cazul
13. Semnaturi:
14. Data semnarii: