NR. 14
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea
fiscala si autorizarea functionarii unei sucursale infiintata de o societate
comerciala sau un grup de interes economic cu sediul in Romania*:
1. Cerere de inregistrare (original);
2. Hotararea adunarii generale a asociatilor/ actionarilor/ decizia asociatului
unic/ decizia CA/directoratului sau actul aditional la actul constitutiv – al
persoanei juridice fondatoare prin care se desemneaza si persoana imputernicita
sa reprezinte sucursala (original);
3. Actul constitutiv al societatii care infiinteaza sucursala, actualizat (copie
certificata);
4. Certificatul de inregistrare al societatii care infiinteaza sucursala (copie
certificata);
5. Dovada privind sediul sucursalei (copie);
6. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective
cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip,
original);
7. Declaratiile date pe proprie raspundere de catre persoanele imputernicite sa
reprezinte sucursala, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale
pentru detinerea acestei calitati (original);
8. Certificatele de cazier fiscal pentru reprezentantii legali ai acesteia care
au domiciliul/resedinta/sediul in Romania sau pentru persoanele fizice sau
juridice straine care au aceasta calitate si sunt inregistrate fiscal in Romania
sau, dupa caz, declaratia autentica pe propria raspundere a persoanei fizice,
cetatean strain, in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice
straine care nu este inregistrata fiscal in Romania din care sa rezulte ca nu
are datorii fiscale, in original, si, dupa caz, traducerea realizata de un
traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public;
9. Specimenele de semnatura ale persoanelor imputernicite sa reprezinte
sucursala (original);
10. Declaratia-tip pe propria raspundere semnata de persoanele imputernicite sa
reprezinte sucursala (original) din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- sucursala nu desfasoara, la sediul social, activitatile declarate, o perioada
de maximum 3 ani (model 1);
- sucursala indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia
specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si
protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).
11. In cazul sucursalei infiintate de o societate nationala sau companie
nationala la cererea de inregistrare se ataseaza si:
- actul organului competent de infiintare a sucursalei (original);
- extrasul din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in care s-a publicat
actul normativ prin care s-a autorizat constituirea societatii sau a companiei
nationale (copie).
12. Daca este cazul:
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru
persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
- dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o
conditie prealabila inmatricularii in registrul comertului (copie certificata);
13. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa judiciara de timbru, in original;
- taxele de registru;
- timbre judiciare;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
NOTA:
Pentru sucursale nu este obligatorie verificarea prealabila a
disponibilitatii si/sau rezervarea firmei. Sucursala functioneaza sub firma
societatii mama la care se adauga sediul acesteia(localitatea) urmat de cuvantul
"sucursala" si de sediul acesteia (localitate si/sau tara).
Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnatura, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
In cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, actele se depun in
original sau copii certificate si traducerea realizata de un traducator
autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public.
Solutionarea cererii revine in competenta judecatorului delegat care poate
dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.
Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Cererea va fi intocmita conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr.
26/1990, republicata, cu modificarile si completarile efectuate prin Legea nr.
441/2006, referitoare la denumirea sucursalei, sediul, persoanele imputernicite
sa reprezinte sucursala, limita puterilor conferite, precum si domeniul si
activitatea principala codificate conform Nomenclatorului CAEN, actualizat prin
Ordinul nr. 337/2007 al Presedintelui Institutului National de Statistica, iar
obiectul de activitate se va exprima prin clase CAEN de patru cifre pentru
activitati;
2. Actul de infiintare a sucursalei poate fi autentificat de notarul public/
poate fi atestat de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata/ poate
contine darea de data certa a notarului public sau a serviciului de asistenta
din cadrul ORC/ poate fi incheiat sub semnatura privata; forma autentica a
actului de infiintare a sucursalei este obligatorie in cazul SNC, SCS;
3. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau, dupa caz, decizia
consiliului de administratie, respectiv a directoratului, prin care a fost
infiintata sucursala, trebuie sa cuprinda sediul secundar, obiectul de
activitate, datele de identificare a persoanelor imputernicite sa reprezinte
sucursala si limita mandatului acordat (original).
4. In situatia in care sucursala a fost infiintata prin actul constitutiv al
societatii fondatoare, nu se percepe tariful de publicare in Monitorul Oficial,
daca in actul constitutiv s-au prevazut toate conditiile legale de infiintare a
sucursalei.
5. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun in original,
celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata de parte sau in
copie legalizata.
6. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit
legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public,
in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu
darea de data certa prin serviciile de asistenta din cadrul ORC;
7. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor sucursalei se depun la oficiul
registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti
prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in
fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia
care va certifica semnatura;
8. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC,
precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.
9. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea in
registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
10. Daca sucursala se infiinteaza in acelasi judet in care isi are sediul
societatea care a hotarat infiintarea, aceasta va fi inregistrata in acelasi
registru al comertului, insa distinct, ca inregistrare independenta.
11. In cazul infiintarii de catre aceeasi persoana juridica a mai multor
sucursale in aceeasi localitate, se poate adauga denumirii un indicativ care sa
o deosebeasca de celelalte.
12. Daca sucursala se infiinteaza in alt judet decat acela in care isi are
sediul societatea care a hotarat infiintarea, mentionarea inregistrarii
sucursalei la ORCT de la sediul principal se face din oficiu, pe baza copiilor
certificate de pe incheierea de inregistrare a sucursalei.
13. Modificarile privind sediul sau denumirea sucursalei, obiectul de activitate
al acesteia si persoana imputernicita se inregistreaza la ORCT de la sediul
persoanei juridice care a infiintat sucursala, din oficiu.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor legale,
in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau autorizarea
functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.