|
Inventarierea
elementelor de activ si de pasiv reprezinta ansamblul
operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor
respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data
la care aceasta se efectueaza.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea
situatiei reale a tuturor elementelor de activ si de pasiv ale
fiecarei unitati, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu
orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in
vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa
ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei
unitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Cine are obligatia
organizarii si efectuarii inventarierii
Organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de
pasiv se efectueaza de catre:
- societatile
comerciale;
- societatile/companiile
nationale;
- regiile autonome;
- institutele nationale
de cercetare-dezvoltare;
- societatile
cooperatiste;
- institutiile publice;
- asociatiile si
celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial;
- persoanele fizice care
desfasoara activitati producatoare de venituri.
Cadrul legal:
Organizarea si
efectuarea inventarierii se realizeaza potrivit prevederilor Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale reglementarilor contabile aplicabile,
precum si ale normelor privind organizarea si efectuarea
inventarierii elementelor de activ si de pasiv.
Cand trebuie efectuata
inventarierea:
In temeiul prevederilor Legii nr.
82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, unitatile au
obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv
detinute la inceputul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul
functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum
si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de
control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de
lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in
gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
Foarte important:
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate
elementele de activ dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere
anuala, cu aprobarea administratorului, a ordonatorului de credite sau a
persoanei care are obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv.
Caz special, aportul la capital:
La inceputul activitatii unitatii,
inventarierea are ca scop principal stabilirea si evaluarea elementelor de activ
ce constituie aport la capitalul unitatii. Elementele de activ care constituie
aport la capitalul social al agentilor economici, la patrimoniul initial al
persoanelor juridice fara scop patrimonial si la patrimoniul institutiilor
publice se inscriu in registrul-inventar grupate pe conturi.
Atentie:
Inventarierea anuala a elementelor
de activ si de pasiv se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului
financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei unitati.
In cadrul agentilor economici cu activitate complexa, bunurile pot fi
inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar,
cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii
in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in
registrul-inventar se va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si
inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de
bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii
exercitiului financiar.
Responsabilitati privind
efectuarea inventarierii:
Raspunderea pentru buna organizare a
lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in conformitate cu
reglementarile contabile aplicabile, revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia
gestionarii elementelor de activ si de pasiv si care elaboreaza si transmite
comisiilor de inventariere
proceduri scrise
adaptate la specificul unitatii.
Cine efectueaza inventarierea:
Inventarierea elementelor de activ
si de pasiv se efectueaza de catre comisii de inventariere, formate din
cel putin doua persoane,
numite prin decizie scrisa,
emisa de persoanele autorizate. In decizia de numire se mentioneaza in mod
obligatoriu componenta comisiei, numele responsabilului comisiei, modul de
efectuare a inventarierii, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si
de terminare a operatiunilor.
La persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri, precum
si la unitatile al caror numar de salariati este redus, iar valoarea bunurilor
din gestiune nu depaseste plafonul stabilit de administratori, inventarierea
poate fi efectuata de catre o singura persoana.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre o
comisie centrala, numita, de asemenea, prin decizie scrisa, emisa de
persoanele autorizate, care are ca sarcina sa organizeze, sa instruiasca, sa
supravegheze si sa controleze modul de efectuare a operatiunilor de
inventariere.
Comisia de inventariere raspunde de efectuarea tuturor lucrarilor de
inventariere, potrivit prevederilor legale.
Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisii
vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care
sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de activ si
de pasiv, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor contabile aplicabile.
De avut in vedere:
Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv se pot efectua atat
cu salariatii proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii
incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.
Antentie:
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse
inventarierii si nici contabilii care tin evidenta gestiunii respective.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri bine
justificate si numai prin decizie scrisa, emisa de catre cei care i-au numit.
Taguri:
organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de
pasiv, obligatii privind inventarierea, responsabilitati privind
inventarierea elementelor de activ si de pasiv