|
Obligatiile
administratorilor:
In vederea bunei
desfasurari a operatiunilor de inventariere, administratorii,
ordonatorii de credite sau alte persoane care au obligatia
gestionarii elementelor de activ si de pasiv trebuie sa ia masuri
pentru crearea conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de
inventariere, prin:
- organizarea depozitarii bunurilor grupate pe sortotipodimensiuni,
codificarea acestora si intocmirea etichetelor de raft;
- tinerea la zi a evidentei tehnico-operative la gestiuni si a celei
contabile si efectuarea confruntarii datelor din aceste evidente;
- participarea intregii comisii de inventariere la lucrarile de
inventariere;
- asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor care
se inventariaza, respectiv pentru sortare, asezare, cantarire,
masurare, numarare etc.;
- asigurarea participarii la identificarea bunurilor inventariate
(calitate, sort, pret etc.) a unor specialisti din unitate sau din
afara acesteia, la solicitarea responsabilului comisiei de
inventariere, care au obligatia de a semna listele de inventariere
pentru atestarea datelor inscrise;
- dotarea gestiunii cu aparate si instrumente adecvate si in numar
suficient pentru masurare, cantarire etc., cu mijloace de
identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum si cu formulare
si rechizite necesare;
- dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul si
de sigilare a spatiilor inventariate;
- asigurarea protectiei membrilor comisiei de inventariere in
conformitate cu normele de protectie a muncii;
- asigurarea securitatii usilor, ferestrelor, portilor etc. de la
magazine, depozite, gestiuni etc.
Sarcinile comisiei de
inventariere:
Principalele masuri organizatorice
care trebuie luate de catre comisia de inventariere sunt urmatoarele:
a) inainte de inceperea operatiunii de inventariere sa ia de la
gestionarul raspunzator de gestiunea bunurilor o declaratie scrisa
(atentie mare, document
obligatoriu) din care sa
rezulte daca:
- gestioneaza bunuri si in alte locuri de depozitare;
- in afara bunurilor unitatii respective, are in gestiune si alte bunuri
apartinand tertilor, primite cu sau fara documente;
- are plusuri sau lipsuri in gestiune, despre a caror cantitate sau valoare are
cunostinta;
- are bunuri nereceptionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care
s-au intocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fara documente legale;
- detine numerar sau alte hartii de valoare rezultate din vanzarea bunurilor
aflate in gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate in evidenta
gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va mentiona in declaratia scrisa felul, numarul si
data ultimului document de intrare/iesire a bunurilor in/din gestiune.
Declaratia se dateaza si se semneaza de catre gestionarul raspunzator de
gestiunea bunurilor si de catre comisia de inventariere, care atesta ca a fost
data in prezenta sa;
b) sa identifice toate locurile (incaperile) in care exista bunuri ce
urmeaza a fi inventariate;
c) sa asigure inchiderea si sigilarea spatiilor de depozitare, in
prezenta gestionarului, ori de cate ori se intrerup operatiunile de inventariere
si se paraseste gestiunea.
Daca bunurile
supuse inventarierii, gestionate de catre o singura persoana, sunt depozitate in
locuri diferite sau cand gestiunea are mai multe cai de acces, membrii comisiei
care efectueaza inventarierea trebuie sa sigileze toate aceste locuri si caile
lor de acces, cu exceptia locului in care a inceput inventarierea, care se
sigileaza numai in cazul cand inventarierea nu se termina intr-o singura zi. La
reluarea lucrarilor se verifica daca sigiliul este intact; in caz contrar, acest
fapt se va consemna intr-un proces-verbal de constatare, care se semneaza de
catre comisia de inventariere si de catre gestionar, luandu-se masurile
corespunzatoare.
Documentele intocmite de comisia de inventariere raman in cadrul gestiunii
inventariate, in locuri special amenajate (fisete, casete, dulapuri etc.),
incuiate si sigilate. Sigiliul se pastreaza, pe durata inventarierii, de catre
responsabilul comisiei de inventariere;
d) sa bareze si sa semneze, la ultima operatiune, fisele de magazie,
mentionand data la care s-au inventariat bunurile, sa vizeze documentele care
privesc intrari sau iesiri de bunuri, existente in gestiune, dar neinregistrate,
sa dispuna inregistrarea acestora in fisele de magazie si predarea lor la
contabilitate, astfel incat situatia scriptica a gestiunii sa reflecte
realitatea.
La unitatile de desfacere cu amanuntul, care folosesc metoda global-valorica,
gestionarul trebuie sa intocmeasca si sa depuna la contabilitate, inainte de
inceperea inventarierii, raportul de gestiune in care sa se inscrie toate
documentele de intrare si de iesire a marfurilor, precum si cele privind
numerarul depus la casierie, intocmit pana in momentul inceperii inventarierii;
e) sa verifice numerarul din casa si sa stabileasca suma incasarilor din
ziua curenta, solicitand intocmirea monetarului (la gestiunile cu vanzare cu
amanuntul) si depunerea numerarului la casieria unitatii;
f) sa controleze daca toate instrumentele si aparatele de masura sau de
cantarire au fost verificate si daca sunt in buna stare de functionare.
In cazul in care gestionarul lipseste, comisia de inventariere aplica sigiliul
si comunica aceasta conducerii unitatii respective. Conducerea unitatii are
obligatia sa il incunostinteze imediat, in scris, pe gestionar despre
inventarierea ce trebuie sa se efectueze, indicand locul, ziua si ora fixate
pentru inceperea lucrarilor.
Daca gestionarul sau reprezentantul sau legal nu se prezinta la locul, data si
ora fixate, inventarierea se efectueaza de catre comisia de inventariere in
prezenta altei persoane, numita prin decizie scrisa, care sa il reprezinte pe
gestionar.
Taguri:
organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de
pasiv, obligatiile administratorilor, sarcinile comisiei de
inventariere