Procedura din 27/09/2011 de eliberare a Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport si a Certificatului
Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019 |
|
Procedura din 27/09/2011 de eliberare a Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport si a Certificatului
(Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 698 din 03/10/2011)
CAPITOLUL I – Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica pentru eliberarea certificatelor necesare inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.
2. Prezenta procedura nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.
3. Prezenta procedura nu se aplica pentru mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara Uniunii Europene.
4. Mijloace de transport noi sunt, potrivit art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal:
a) vehiculele terestre cu motor a caror capacitate depaseste 48 cm3 sau a caror putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;
b) navele care depasesc 7,5 m lungime, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore, cu exceptia navelor destinate navigatiei maritime, utilizate pentru transportul international de persoane si/sau de bunuri, pentru pescuit ori alta activitate economica sau pentru salvare ori asistenta pe mare;
c) aeronavele a caror greutate la decolare depaseste 1.550 kg, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore, cu exceptia aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizeaza in principal transport international de persoane si/sau de bunuri cu plata.
5.1. In conditiile art. 1563 alin. (3) din Codul fiscal si ale pct. 801 din normele metodologice Certificatul privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, se elibereaza, dupa depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata si achitarea taxei, la cererea urmatoarelor persoane, denumite in continuare solicitanti:
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, taxabila in Romania;
b) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, taxabila in Romania.
5.2. In situatia in care din documentatia prezentata sau din informatiile detinute de organul fiscal rezulta ca persoana prevazuta la pct. 5.1 lit. b) ar trebui sa fie inregistrata conform art. 1531 din Codul fiscal, organul fiscal procedeaza la inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, anterior eliberarii certificatului solicitat. Procedura aplicabila este prevazuta de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.786/2010 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare.
5.3. Modelul si continutul formularului (301) “Decont special de taxa pe valoarea adaugata” sunt aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depun la organul fiscal competent inainte de inmatricularea in Romania a mijlocului de transport, dar nu mai tarziu de data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea achizitiei intracomunitare, potrivit prevederilor art. 1563 alin. (2) din Codul fiscal.
5.4. In conditiile art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele mentionate la pct. 5.1 care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport trebuie sa achite taxa pe valoarea adaugata in Romania pana la data la care au obligatia depunerii Decontului special de taxa pe valoarea adaugata.
6. De asemenea, in conditiile pct. 801 din normele metodologice Certificatul se elibereaza la cerere urmatoarelor persoane care nu datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, respectiv nu au obligatia depunerii Decontului special de taxa pe valoarea adaugata, denumite in continuare, de asemenea, solicitanti:
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care realizeaza in Romania o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, care nu este impozabila in Romania conform art. 126 din Codul fiscal sau este scutita de taxa conform art. 142 din Codul fiscal;
b) persoanele neimpozabile care, cu ocazia schimbarii de resedinta, realizeaza un transfer de mijloace de transport noi din alt stat membru in Romania, daca la momentul livrarii nu a putut fi aplicata scutirea prevazuta la echivalentul din legislatia altui stat membru al art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca respectivul transfer nu determina o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania;
c) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal;
d) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, achizitie care nu este taxabila in Romania.
7. In situatia in care din documentatia prezentata sau din informatiile detinute de organul fiscal rezulta ca persoana prevazuta la pct. 6 lit. d) ar trebui sa fie inregistrata conform art. 1531 din Codul fiscal, organul fiscal procedeaza la inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, anterior eliberarii certificatului solicitat. Procedura aplicabila este prevazuta de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.786/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Dispozitiile pct. 5 si 6 se aplica in mod corespunzator si pentru navele si aeronavele prevazute la pct. 4 lit. b) si c).
9. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala solicitantul isi are domiciliul fiscal sau in a carui evidenta acesta se afla inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
10. Toate documentele depuse la organul fiscal potrivit prezentei proceduri intocmite intr-o limba straina trebuie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati, in conditiile art. 8 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
CAPITOLUL II – Eliberarea Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport
1.1. Pentru a solicita eliberarea formularului “Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport”, persoanele prevazute la pct. 5.1 din cap. I, care au efectuat achizitia intracomunitara de mijloace de transport, trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent.
1.2. Cererea trebuie sa cuprinda datele de identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric personal si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA pentru achizitii, atribuit conform art. 1531 din Codul fiscal.
2. Cererea se depune prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, denumit in continuare compartiment de specialitate, sau se poate depune odata cu cererea de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule.
3.1. Pe baza cererii si a informatiilor existente in evidenta fiscala a organului fiscal, compartimentul de specialitate intocmeste Certificatul privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, al carui model este prevazut in anexa nr. 1 la ordin.
3.2. Certificatul se elibereaza in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
3.3. Pentru eliberarea pe loc a certificatului, solicitantul trebuie sa anexeze la cerere cel de-al doilea exemplar al Decontului special de taxa pe valoarea adaugata, care ramane la contribuabil, dupa inregistrarea la organul fiscal a primului exemplar, precum si documentul doveditor al platii taxei pe valoarea adaugata, in copie si original. Documentele in original se restituie solicitantului, dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei “conform cu exemplarul 2 al decontului special”, respectiv “conform cu originalul documentului de plata” pe copiile care raman la organul fiscal.
4.1. Certificatul privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, se emite cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, in doua exemplare.
4.2. Un exemplar al Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, se comunica contribuabilului potrivit art. 44 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
CAPITOLUL III – Eliberarea Certificatului, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania
1. Pentru a solicita eliberarea formularului “Certificat”, din care rezulta ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, persoanele prevazute la pct. 6 din cap. I trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul de specialitate.
2.1. Cererea trebuie sa fie insotita de documentul de achizitie din statul membru a mijlocului de transport, de documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari a mijlocului de transport, de dovada schimbarii resedintei in situatia transferului mijlocului de transport nou dintr-un stat membru in Romania si, dupa caz, de orice alte documente din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania pentru respectiva achizitie.
2.2. Cererea de eliberare a Certificatului se poate depune odata cu cererea de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule.
3. In vedere emiterii Certificatului, compartimentul de specialitate analizeaza documentatia prezentata si verifica daca sunt indeplinite conditiile pentru ca achizitia intracomunitara de mijloace de transport sa nu fie taxabila in Romania, respectiv transferul mijlocului de transport nou din alt stat membru in Romania sa nu determine o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania.
4.1. Daca din documentatia prezentata rezulta ca mijlocul de transport nu se incadreaza in categoria mijloacelor de transport noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, iar achizitia intracomunitara a acestuia este taxabila in Romania conform Codului fiscal, compartimentul de specialitate notifica solicitantului ca operatiunea efectuata este o operatiune pentru care se datoreaza TVA in Romania si pentru care are obligatia sa depuna Decontul special de taxa pe valoarea adaugata si sa plateasca taxa pe valoarea adaugata.
4.2. Dupa inregistrarea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata si dupa achitarea TVA in Romania de catre solicitant, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator dispozitiile cap. II, respectiv elibereaza certificatul privind atestarea platii TVA.
5. Dispozitiile pct. 4.1 si 4.2 se aplica in mod corespunzator si pentru navele si aeronavele prevazute la pct. 4 lit. b) si c) din cap. I.
6.1. Daca din documentatia prezentata rezulta ca achizitia intracomunitara de mijloace de transport nu este taxabila in Romania, respectiv transferul mijlocului de transport nou din alt stat membru in Romania nu determina o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania, compartimentul de specialitate intocmeste Certificatul, al carui model este prevazut in anexa nr. 2 la ordin, din care rezulta ca respectiva persoana nu datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania pentru respectivul mijloc de transport.
6.2. Certificatul se emite cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, in doua exemplare, in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
6.3. Un exemplar al certificatului se comunica contribuabilului potrivit art. 44 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.