A fost publicata hotararea pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal
Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019 |
|
In Monitorul Oficial Nr. 136 din 14 Martie 2013 a fost publicata Hotararea Nr. 84 din 06-Martie-2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
Impozitul pe profit
Registrul de evidenta fiscala
Se introduc anumite clarificari cu privire la intocmirea registrului de evidenta fiscala, mentionandu-se in mod specific inscrierea veniturilor impozabile (din orice sursa, realizate in timpul anului fiscal) si cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, precum si a oricaror informatii cuprinse in declaratia fiscala, obtinute din prelucrarea inregistrarilor contabile.
Reguli fiscale pentru contribuabilii care aplica IFRS
Sunt aduse clarificari in legatura cu tratamentul fiscal al rezultatului reportat provenit din actualizarea cu rata inflatiei a mijloacelor fixe amortizabile si a terenurilor prin metoda bruta.
Cheltuieli de protocol
In cadrul cheltuielilor de protocol limitate la deducere in scop de impozit pe profit sunt Incluse si cheltuielile inregistrate cu TVA colectata pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare egala sau mai mare de 100 RON.
Recuperarea pierderilor fiscale
Se clarifica notiunea de „parte de patrimoniu transferata ca intreg” in cadrul operatiunilor de desprindere, in sensul recuperarii pierderii fiscale a cedentului.
Totodata, au fost introduse prevederi cu privire la recuperarea pierderii fiscale de catre contribuabilii care incepand cu 1 februarie 2013 aplica sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor.
Venituri din proprietati imobiliare si titluri de participare
Se includ si in Normele metodologice prevederile legate de cumularea in scop declarativ si de plata a rezultatului fiscal pentru tranzactiile cu titluri de participare si proprietati imobiliare efectuate de persoane juridice straine.
Impozitul pe profit cu plati anticipate
Se aduc clarificari suplimentare privind aplicarea sistemului de plati anticipate de catre anumite categorii de contribuabili in cadrul operatiunilor de reorganizare.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Se introduc clarificari cu privire la aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor de catre:
– persoanele juridice romane, pentru care perioada de inactivitate temporara / nedesfasurare a activitatii inceteaza in cursului anului;
– persoanele juridice romane nou-infiintate in perioada 1 ianuarie – 31 ianuarie 2013;
– persoanele juridice romane care pana la data de 31 decembrie 2012 au realizat venituri cuprinse intre 65.000 EUR si 100.000 EUR si care indeplineau conditiile prevazute de reglementarile in vigoare pana la data de 1 februarie 2013 si au solicitat iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 ianuarie 2013.
In legatura cu persoanele care pana acum nu puteau opta pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor (de exemplu, societatile comerciale bancare, societatile de asigurare-reasigurare, persoanele juridice care desfasoara activitati in domeniile jocurilor de noroc, consultantei, managementului, etc.) se mentioneaza acum ca acestea „nu sunt obligate” sa aplice acest sistem de impunere.
De asemenea, se introduc completari in legatura cu modalitatea de calcul a veniturilor considerate pentru stabilirea limitei de 65.000 EUR.
Impozitul pe veniturile nerezidentilor
Servicii prestate in afara Romaniei
Sunt enumerate categoriile de servicii prestate in afara Romaniei pentru care se impoziteaza veniturile aferente obtinute din Romania, si anume: servicii de management, consultanta in orice domeniu, marketing, asistenta tehnica, cercetare si proiectare in orice domeniu, reclama si publicitate, servicii prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari, contabili, auditori.
Cota de impozitare aplicabila in cazul in care nu exista un instrument juridic privind schimbul de informatii
Se aduc clarificari privind:
– definitia notiunii de instrument juridic in baza caruia se realizeaza schimbul de informatii;
– se prevede distinct care este sfera de aplicare a cotei de impozitare majorate de 50%.
Certificate de rezidenta fiscala
Certificatul de rezidenta fiscala emis in format electronic sau online de catre autoritatea competenta straina are valoare de original pentru aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri sau a legislatiei UE.
Declaratia anuala privind retinerea la sursa
In declaratia anuala privind retinerea la sursa, sectiunea privind datele de identificare ale beneficiarului de venit nerezident se poate completa fie cu codul de identificare fiscala atribuit de autoritatea din Romania, fie cu datele de identificare ale beneficiarului, daca nu i-a fost atribuit un cod in Romania.
TVA
Grup fiscal
Se introduc modificari referitoare la data cand implementarea grupului fiscal de TVA intra in vigoare, respectiv la anularea tratamentului unei persoane ca membru al grupului / a persoanelor impozabile ca grup fiscal, in functie de perioada fiscala a acestor membri.
Baza de impozitare
Au fost aduse clarificari cu privire la stabilirea bazei impozabile pentru livrari / prestari intre parti afiliate pentru situatii specific mentionate la art. 137 alin. 1, litera e) din Codul Fiscal. Astfel, atunci cand pot fi stabilite livrari de bunuri sau prestari de servicii comparabile, valoarea de piata a bunurilor livrate / serviciilor prestate se determina prin metodele recunoscute in cadrul metodologiei de stabilire a preturilor de transfer.
Dreptul de deducere / Ajustarea dreptului de deducere
A fost transpusa in Normele metodologice ale Codului Fiscal decizia Curtii Europene de Justitie in Cauza C-257 / 11 Gran Via Moinesti.
Astfel, persoana impozabila isi pastreaza dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei unei suprafete de teren impreuna cu constructii edificate pe acesta, inclusiv TVA aferenta constructiilor ce urmeaza a fi demolate, daca face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi de exemplu edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile.
In plus, demolarea unor constructii achizitionate impreuna cu suprafata de teren pe care au fost edificate, nu determina obligatia de ajustare a deducerii initiale a TVA aferenta achizitionarii constructiilor care au fost demolate, daca persoana impozabila face dovada intentiei, confirmata cu elemente obiective, ca suprafata de teren pe care erau edificate constructiile continua sa fie utilizata in scopul operatiunilor sale taxabile, cum ar fi de exemplu edificarea altor constructii destinate unor operatiuni taxabile.
Pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise conform OUG 28/1999, deducerea TVA poate fi justificata cu bonuri fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate numai daca furnizorul / prestatorul a mentionat pe bonul fiscal, cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Se aduc clarificari cu privire la ajustarea TVA pentru bunurile lipsa din gestiune, in cazul contractelor de leasing financiar. Astfel, in cazul contractelor de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale sau bunuri de capital care se reziliaza, iar bunurilor nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, respectivele bunuri nu sunt considerate lipsa din gestiunea locatorului / finantatorului, daca se face dovada initierii si efectuarii de demersuri pentru recuperarea bunurilor, indiferent de rezultatul acestor demersuri. In aceste conditii, locatorul / finantatorul nu mai este obligat la ajustarea TVA aferenta acestor lipsuri din gestiune.
Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA
Se aduc clarificari privind data de la care devine valabila anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile stabilite in Romania.
Astfel, pentru persoanele stabilite in Romania, anularea inregistrarii in scopuri de TVA va fi valabila de la data incetarii activitatii economice.
Evidenta operatiunilor
Facturile cu TVA neexigibila total sau partial se preiau in jurnalele de cumparari pana ce acestea devin exigibile. Totusi, de la aceasta regula sunt excluse situatiile in care s-a implinit termenul de prescriptie si facturile respective nu se mai achita, fiind scoase din evidentele persoanei impozabile.
Masuri de simplificare
Se aduc clarificari cu privire la situatiile in care nu s-a aplicat taxarea inversa pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare.
In cazul in care, in cadrul inspectiei fiscale la beneficiarii operatiunilor, se stabileste ca nu s-a colectat TVA la momentul exigibilitatii operatiunii, concomitent cu exercitarea dreptului de deducere, beneficiarul fiind astfel obligat la plata TVA in baza actului administrativ fiscal, furnizorii pot emite facturi de corectie cu semnul minus in vederea regularizarii taxei si restituirii acesteia catre beneficiar.
Accize si alte taxe speciale
Modalitatea de restituire a accizelor in anumite cazuri
Sunt prezentate clarificari cu privire la modalitatea de restituire a accizelor atat pentru cafeaua verde, cafeaua prajita, cafeaua solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, cat si pentru berea / baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato provenite din malt, cereale maltificabile si / sau nemaltificabile este mai mica de 30% din numarul total de grade Plato si pentru bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, prevazute, la care ponderea de alcool absolut provenita din fermentarea exclusiva a fructelor, sucurilor de fructe si sucurilor concentrate de fructe este mai mica de 50%.
Exceptii de la regimul de accizare
Normele metodologice stabilesc modalitatea de exceptare de la plata accizelor pentru aditivii care nu sunt destinati a fi utilizati, pusi in vanzare ori utilizati drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru incalzire.
Responsabilitatea marcarii unor produse accizabile
Sunt introduse reguli privind aplicarea in antrepozite vamale, antrepozite libere sau zone libere a timbrelor procurate de catre importatori, in vederea realizarii importurilor de produse supuse marcarii.
Impozitul pe venit
Venituri neimpozabile
Nu sunt impozabile veniturile realizate din valorificarea bunului mobil din patrimoniul personal, precum masa lemnoasa exploatata in regie proprie de persoanele fizice, potrivit prevederilor legislatiei aplicabile, in volum de maxim 20 m3/an.
Veniturile din salarii
Sunt considerate venituri din salarii si remuneratia platita avocatului coordonator numit / ales pentru activitatea de coordonare desfasurata in cadrul societatii civile profesionale de avocati si societatii profesionale cu raspundere limitata, potrivit legii.
Obligatia de impunere a partii care depaseste limita prevazuta de Codul Fiscal cu privire la indemnizatia de delegare si detasare, precum si orice alte sume de aceeasi natura, se aplica incepand cu drepturile salariale aferente lunii februarie 2013.
Incepand cu ianuarie 2013, angajatorii romani nu mai au obligatia de a calcula, retine si plati impozit pe salariile platite catre angajatii care sunt detasati intr-un alt stat care are drept de impunere conform conventiei de evitare a dublei impuneri (ex., prezenta mai mare de 183 de zile in celalalt stat, costurile salariale sunt suportate de sediul permanent). Aceasta regula se aplica si pentru detasarile in derulare.
Platitorii de venituri din salarii vor avea obligatia completarii declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru angajatii detasati in strainatate, indiferent daca impozitul aferent acestor venituri a fost sau nu calculat, retinut si virat.
Normele metodologice reglementeaza procedura de plata a impozitului pentru perioada retroactiva, in cazul in care detasarea inceteaza inainte de perioada prevazuta in conventie, si respectiv dreptul de impunere revine statului roman. In acest caz, angajatorul roman are obligatia de a retine si plati impozitul datorat cu exceptia cazului in care contractul de munca este terminat.
Detasatii vor avea obligatia de a depune declaratia privind veniturile realizate din strainatate (formularul 201), insotita de documente justificative, printre care si dovada platii impozitului in celalalt stat, in vederea regularizarii impozitului datorat in Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate. In cazul in care impozitul a fost retinut si platit de catre angajatorul roman, declaratia in cauza reprezinta si cererea de restituire partiala sau integrala a impozitului platit.
In cazul detasatilor platiti de entitatea la care s-a dispus detasarea, obligatia de raportare a veniturilor din salarii in baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului ii revine platitorului de venit.
Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura
Se aduc clarificari la modificarile aduse Codului Fiscal cu privire la impozitarea veniturilor din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Sursa: Monitorul Oficial Partea I Nr. 136 din 14 Martie 2013