Home > Uncategorized > Consecintele fiscale ale vanzarii unor stocuri care nu mai sunt utilizate in activitatea societatii

Consecintele fiscale ale vanzarii unor stocuri care nu mai sunt utilizate in activitatea societatii

February 14th, 2013 Adauga un comentariu Comentarii



Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificată

Plasează o comandă ...





Analizam, de data aceasta, cazul unei societati comerciale care detine stocuri (materie prima si produse finite) care fie nu mai sunt utilizate in activitatea societatii (materie prima), fie nu mai pot fi valorificate din lipsa de cerere (produse finite). Vom stabili, asadar, in ce masura se pot vinde aceste stocuri la pret redus – ex. 0,01 euro/buc. Catre societatea care detine partile sociale ale societatii – persoana juridica nerezidenta, urmarind conditiile in care se poate face aceasta vanzare si consecintele fiscale.

Cadrul normativ general cu privire la comercializarea serviciilor este dat de art. 17 din O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata, ce stabileste ca vanzarile sub costul de achizitie sau productie sunt interzise, cu anumite exceptii enumerate la art. 14 din același act normativ.

Sunt mai multe proceduri permise de vanzare sub costuri, cum ar fi lichidari, soldari sau vanzarea unui stoc mai vechi de 90 de zile. Astfel, din punct de vedere comercial, se poate efectua o vanzare sub costul de achizitie sau productie, daca se respecta procedura prevazuta de O.G. nr. 99/2000, procedura detaliata prin normele de aplicare.

Din cele cateva proceduri permise de legiuitor, societatea trebuie sa identifice metoda cea mai apropiata si posibil de pus in practica, conform situatiei reale din societate. Din punct de vedere fiscal, vanzarile catre persoanele afiliate trebuie sa se efectueze la pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, iar in cazul nerespectarii acestei obligatii, autoritatile fiscale pot reincadra tranzactiile.

De asemenea, pentru a justifica ca preturile sunt prețuri de piata, autoritatile pot solicita dosarul pretului de transfer. Procedura de intocmire a unui dosar de preturi de transfer este adoptata prin O.M.E.F. nr. 222/2008.

Astfel, daca societatea considera ca pretul de 0,01 euro/buc. este un pret de piata, se poate efectua aceasta livrare catre o societate afiliata din alt stat membru. Livrarea intracomunitara de bunuri catre un client ce comunica un cod valabil de TVA eliberat de autoritatile fiscale dintr-un alt stat membru este scutita de TVA, conform art. 143 alin. (2) din Codul fiscal.

Conditia esentiala este efectuarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru, si este necesara existenta documentului ce atesta transportul bunurilor. in lipsa transportului si, implicit, a lipsei documentului de transport, nu putem discuta de o livrare intracomunitara scutita de TVA.
Transportul bunurilor poate fi facut de furnizor, de client sau de un tert in numele acestora.

In acest caz, societatea din Romania are urmatoarele obligatii din punct de vedere fiscal:

a) se inregistreaza in Registrul operatorilor intracomunitari, conform art. 1582 din Codul fiscal, inainte de efectuarea livrarilor. Atragem atentia ca sanctiunea fiscala pentru neinregistrarea
in Registrul operatorilor intracomunitari este invalidarea codului de TVA al societatii in legatura cu aceasta livrare intracomunitara si amenda contraventionala;
b) societatea declara livrarea intracomunitara in decontul de TVA si raporteaza livrarea in declaratia recapitulativa 390, conform art. 1564 din Codul fiscal.

Justificarea scutirii de TVA se efectueaza conform procedurii reglementate de O.M.F.P. nr. 2.222/2006, cu modificari ulterioare, ce presupune prezentarea urmatoarelor documente:

a) factura corect intocmita, conform art. 155 din Codul fiscal. Pe factura se va mentiona fie temeiul normativ din Codul fiscal ce acorda scutirea de TVA, fie o trimitere la prevederea din Directiva CEE 112/2006 privind sistemul comun al TVA, ce reglementeaza de asemenea scutirea de TVA in cadrul livrarilor intracomunitare;
b) documentul de transport ce atesta deplasarea bunurilor din Romania in celalalt stat membru. Retinem aspectul ca transportul poate fi efectuat de societate, de clientul societatii sau de un tert in numele atat al societatii, cat si al clientului.

Pentru toate aceste situatii, dovada transportului este unul din documentele ce atesta scutirea de TVA.

c) contractul, comanda acceptata sau alte documente ce atesta livrarea, impreuna cu codul valabil de TVA al clientului emis de autoritatile dintr-un alt stat membru.

d) codul valabil de TVA al beneficiarului emis de autoritatile din celalalt stat membru.

Inregistrari contabile:

a) achizitie materii prime:

% = 401Furnizori
301Materii prime
4426TVA deductibila

b) consum de materii prime:

601Cheltuieli cu materii prime = 301Materii prime

c) realizare produse finite:

345Produse finite = 711Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse

d) livrare intracomunitara materii prime ce nu au fost date in consum, cu transfer la marfuri:

371Marfuri = 301Materii prime

 

4111Clienti = 707Venituri din vanzarea marfurilor

e) scaderea gestiunii:

607Cheltuieli cu marfurile = 371Marfuri

f) livrare intracomunitara produse finite:

4111Clienti = 701Venituri din productia vanduta

g) descarcare gestiune produse finite vandute:

711Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse
= 345Produse finite


Google analytics