Home > Uncategorized > Modificare Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal – Impozitul pe venit

Modificare Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal – Impozitul pe venit




Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificată

Plasează o comandă ...





Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat Proiectul hotararii pentru modificarea Codului Fiscal. Redam mai jos principalele modificari ale normelor in ceea ce priveste impozitul pe venit.

 

In acest context, au fost adoptate norme metodologice privitoare, in principal, la:

• completarea normelor metodologice actuale cu metodologia de aplicare unitara a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale;
• clarificarea modalitatii de aplicare a prevederilor referitoare la impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice din activitati agricole pentru care au fost stabilite norme de venit sau determinate in sistem real;
• precizari privind procedura de administrare a impozitului pe veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura realizate de persoanele fizice;
• clarificarea unor aspecte tehnice generate de situatii aparute in aplicarea prevederilor Codului fiscal
• alte masuri de natura tehnica.

 

Descrierea situatiei actuale

Normele metodologice date in aplicarea Titlului III din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt corelate cu prevederile Titlului III al Codului fiscal, aplicabile pana la intrarea in vigoare a modificarilor introduse prin Ordonanta Guvernului nr.8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
I. In categoria veniturilor din agricultura si silvicultura considerate neimpozabile se cuprind:
– veniturile realizate de proprietar/arendas din valorificarea in stare naturala a produselor obtinute de pe terenurile agricole si silvice, proprietate privata sau luate in arenda;
– veniturile realizate de catre persoane fizice asociate in forme de proprietate asociative din valorificarea direct sau prin intermediul formelor de proprietate asociative respective a produselor silvice, in conditiile legii;
– veniturile provenite din: cresterea animalelor si pasarilor, apicultura si sericicultura;
– veniturile obtinute de persoanele fizice din valorificarea in stare naturala, prin unitati specializate a produselor culese sau capturate din flora si fauna salbatica.
Se considera in stare naturala: produsele agricole obtinute dupa recoltare, masa lemnoasa definita potrivit legislatiei in materie, precum si produsele de origine animala, cum ar fi: lapte, lana, oua, piei crude si altele asemenea, plante si animale din flora si fauna salbatica, cum ar fi: plante medicinale, fructe de padure, ciuperci, melci, scoici, serpi, broaste si altele asemenea.
II. In prezent, Normele metodologice nu cuprind prevederi referitoare la:
1. In categoria veniturilor din salarii:
– remuneratia platita avocatului coordonator numit/ales pentru activitatea de coordonare desfasurata in cadrul societatii civile profesionale de avocati si societatii profesionale cu raspundere limitata (SPRL), potrivit legii;
– sumele primite de angajati reprezentand indemnizatii pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care reprezinta venit impozabil;
Deducerea cotizatiei sindicale platita direct de catre angajati, membrii de sindicat, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului.
Determinarea impozitului lunar pe veniturile reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile se face similar veniturilor din salarii obtinute la locul de munca in afara functiei de baza.
Obligatia de depunere a declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit de catre platitorul de venituri din salarii in cazul in care angajatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat, obligatia respectiva fiind a angajatorului.
2. In categoria veniturilor din investitii:
– definirea pretului de cumparare in cazul transferului titlurilor de valoare dobandite de persoanele fizice in cadrul operatiunilor de transfer neimpozabil in conditiile prevazute la art. 27 si 271 din Titlul II – Impozitul pe profit.
– modalitatea de determinare a castigului din instrainarea partilor sociale dobandite prin mostenire.
3. In categoria veniturilor din alte surse:
– veniturile distribuite persoanelor fizice asociate in forme de proprietate asociative – persoane juridice, prevazute la art.26 din Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991 si ale Legii nr.169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
– veniturile obtinute de cedent si cesionar din cesionarea drepturilor de creante salariale din patrimoniul personal, obtinute in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile;
– veniturile obtinute de cedent din transmiterea drepturilor din patrimoniul personal, altele decat cele care se incadreaza in categoriile de venit prevazute la art. 41 lit.a) – h) din Codul fiscal;
– veniturile obtinute de cedent din cesionarea creantelor din patrimoniul personal;
III. In prezent, Normele metodologice nu cuprind precizari de natura tehnica privind modalitatea de determinare a venitului obtinut in cadrul filialei unei SPRL, care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla si a venitului distribuit asociatilor.
IV. In prezent, veniturile de natura salariala obtinute din strainatate de persoanele fizice detasate, veniturile fiind platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania se supun impunerii in Romania indiferent de perioada in care activitatea este desfasurata in strainatate, angajatorul avand obligatia de a calcula, retine si vira impozitul pentru aceste venituri. In situatia in care aceste venituri au fost impuse si in statul strain care are drept de impunere potrivit prevederilor din Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata de Romania cu acest stat, contribuabilii persoane fizice au obligatia de a depune declaratia privind veniturile realizate din strainatate la organul fiscal competent din Romania care realizeaza regularizarea impozitului datorat, acorda creditul fiscal extern si restituie integral sau parte a impozitului platit in Romania.

 

Schimbari preconizate

In contextul actual, se are in vedere corelarea actualelor norme metodologice date in aplicarea Titlului III cu prevederile din Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, precum si clarificarea unor aspecte tehnice generate de situatii aparute in aplicarea prevederilor Codului fiscal.
Cele mai importante modificari si completari in domeniul impozitului pe venit, aduse Normelor metodologice actuale, prin prezentul proiect, cuprind precizari privind:
1. Considerarea masei lemnoase exploatate in conditiile prevazute de legislatia in materie ca fiind bun mobil din patrimoniul personal, din valorificarea caruia sunt obtinute venituri neimpozabile.
2. Includerea in categoria veniturilor impozabile din salarii a urmatoarelor:
– asimilarea, in vederea impunerii, a venitului reprezentand remuneratia platita avocatului coordonator numit/ales pentru activitatea de coordonare desfasurata in cadrul societatii civile profesionale de avocati si societatii profesionale cu raspundere limitata (SPRL), potrivit legii, ca venit salarial realizat in afara functiei de baza;
– indemnizatia primita de angajati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, precum si orice alte sume de aceeasi natura, pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, pentru drepturile aferente perioadei incepand cu data de 1 februarie 2013;
Deducerea sumelor platite direct de catre angajat, membru de indicat, in limitele stabilite potrivit legii, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii realizate la functia de baza.
Precizarea modalitatii de calcul, retinere si virare a impozitului pe veniturile reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in
legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si
irevocabile, pentru drepturile platite incepand cu data de 1 februarie 2013;
Precizarea obligatiei de depunere a declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit de catre angajator sau de catre platitorul de venituri din salarii in cazul in care angajatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat.
3. Includerea prevederilor referitoare la veniturile din investitii privind:
– definirea pretului de cumparare in cazul transferului titlurilor de valoare dobandite de persoanele fizice in cadrul operatiunilor de transfer neimpozabil in conditiile prevazute la art. 27 si 271 din Titlul II – Impozitul pe profit, in functie de valoarea nominala sau pretul de cumparare, dupa caz, al titlurilor de valoare cedate, inainte de operatiune. In cazul in care titlurile de valoare initiale cedate au fost dobandite cu titlu gratuit valoarea nominala/ pretul de cumparare al titlurilor respective este considerat zero.
– precizarea modalitatii de determinare a castigului din instrainarea partilor sociale dobandite prin mostenire.
4. Reguli aplicabile pentru impunerea veniturilor din activitati agricole pentru care sunt stabilite norme de venit:
– definirea grupelor de produse vegetale si animale impuse pe baza normelor de venit;
– definirea produselor in stare naturala;
– precizarea privind impunerea veniturilor din activitati agricole in sistem real in cazul veniturilor pentru care nu au fost stabilite norme de venit;
– stabilirea unei reguli de repartizare a cheltuielilor efectuate in comun aferente veniturilor din activitati agricole pentru care exista regimuri fiscale diferite;
– precizarea modalitatii de acordare a plafonului neimpozabil la nivelul asocierii, in cazul contribuabililor care obtin venituri din activitati agricole si isi desfasoara activitatea in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica;
– clarificarea determinarii venitului din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit in cazul exploatarii bunurilor detinute in comun;
– alte precizari tehnice privind modalitatea de impunere a veniturilor din activitati agricole.
5. Includerea in categoria venituri din alte surse a urmatoarelor:
– venituri distribuite persoanelor fizice asociate in forme de proprietate asociative – persoane juridice, prevazute la art.26 din Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991 si ale Legii nr.169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
– venituri obtinute de cedent si cesionar din cesionarea drepturilor de creante salariale din patrimoniul personal, obtinute in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, luand in considerare prevederie art.14 din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
– veniturile obtinute de cedent din transmiterea drepturilor din patrimoniul personal, altele decat cele care se incadreaza in categoriile de venit prevazute la art. 41 lit.a) – h) din Codul fiscal;
– veniturile obtinute de cedent din cesionarea creantelor din patrimoniul personal;
6. Precizarea privind modalitatea de determinare a venitului obtinut in cadrul filialei unui SPRL, care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla si a venitului distribuit asociatilor, astfel:
a) persoanele fizice asociate, au obligatia sa asimileze acest venit distribuit in functie de cota de participare, venitului net anual din activitati independente;
b) societatea profesionala cu raspundere limitata asociata in cadrul filialei, va include venitul distribuit in functie de cota de participare, in venitul brut al activitatii independente, pentru anul fiscal respectiv.
7. Veniturile de natura salariala obtinute de persoanele fizice detasate sa desfasoare activitate dependenta in strainanatate
platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, se impun in Romania daca exista drept de impunere potrivit Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea sau daca nu exista incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri incheiata cu statul de detasare. Astfel, se stabilesc urmatoarele reguli:
– salariul platit de angajatorul roman sau de un sediu permanent din Romania persoanei fizice detasate in strainatate pentru o perioada mai scurta decat perioada prevazuta de Conventie, este impozabil in Romania;
– salariul platit de angajatorul roman sau de un sediu permanent din Romania persoanei fizice detasate in strainatate pentru o perioada mai mare decat perioada prevazuta de Conventie, este impozabil in statul strain;
– daca initial contractul de detasare prevede o perioada de sedere in strainatate mai scurta decat perioada prevazuta de Conventie dar ulterior acesta se prelungeste, drept de impunere asupra venitului din salarii revine statului strain in care salariatul isi desfasoara activitatea. Impozitul retinut de angajatorul roman se restituie salariatului de catre autoritatea fiscala prin depunerea de catre contribuabil a declaratiei privind veniturile realizate din strainatate, care reprezinta si cerere de restituire;
– daca initial contractul de detasare prevede o perioada de sedere in strainatate mai mare decat cea prevazuta de Conventie si inceteaza detasarea persoanei fizice inainte de expirarea perioadei prevazuta de Conventie, drept de impunere revine Romaniei iar angajatorul are obligatia retinerii impozitului pe salariu. Daca persoana fizica pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii si angajatorul nu poate sa efectueze retierea diferentelor de impozit, atunci persoana fizica declara aceste venituri in Romania potrivit declaratiei privind veniturile realizate din strainatate si organul fiscal procedeaza la regularizarea impozitului pe salarii;
– in conditiile in care activitate salariala este desfasurata de persoana fizica detasata intr-un stat cu care Romania nu are incheiata
Conventie pentru evitarea dublei impuneri sau persoana fizica nu este vizata de o conventie de evitare a dublei impuneri, venitul de aceasta natura se impune in Romania indiferent de perioada pentru care activitatea este desfasurata in statul strain;
8. Alte clarificari de natura tehnica.

 

Sursa: Proiect de HOTARARE pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 (vezi proiect)



Google analytics