Home > Uncategorized > Modificare Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal – Accize

Modificare Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal – Accize




Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificată

Plasează o comandă ...





Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat Proiectul hotararii pentru modificarea Codului Fiscal. Redam mai jos principalele modificari ale normelor in ceea ce priveste accizele.

 

In acest context, au fost adoptate norme metodologice privitoare, in principal, la:

• necesitatea corelarii Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal cu modificarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale;
• necesitatea efectuarii unor modificari de ordin tehnic.

 

Descrierea situatiei actuale

1. Prin O.G. nr. 8/2012 au fost corelate cotele de accize pentru bere si bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, au fost corelate cu continutul de alcool si procesul de productie. Astfel, incapand cu data de 1 februarie 2013, pentru produsele ce nu respecta anumite conditii de calitate prevazute de Codul fiscal, se datoreaza accize suplimentare.
2. Produsele energetice sunt exceptate de la plata accizelor atunci cand nu sunt utilizate in calitate de combustibil pentru motor sau pentru incalzire, modalitatea si conditiile de aplicare ale acestei exceptii fiind prevazute in normele metodologice.
3. Scutirile specifice pentru utilizarea alcoolului etilic si produselor alcoolice se acorda utilizatorului, cu conditia ca aprovizionarea sa se realizeze de la un antrepozit fiscal sau din operatiuni proprii import.
4. In cazul aromelor alimentare, extractelor sau concentratelor achizitionate din alte state membre unde au fost eliberate pentru consum, accizele platite in Romania pot fi restituite doar daca aceste produse sunt comercializate catre antrepozite fiscale sau catre producatori de bauturi nealcoolice ori produse alimentare.
5. Unele situatii de raportare prevazute pentru destinatarii inregistrati si utilizatorii finali se depun personal la autoritatea vamala teritoriala.
6. Operatorii economici care utilizeaza produse energetice in anumite scopuri exceptate de la plata accizelor au obligatia de a detine autorizatii de utilizator final. In prezent, acordarea acestui tip de autorizatie nu este conditionata de comportamentul fiscal al solicitantului.
7. Potrivit prevederilor actuale, suspendarea, revocarea sau anularea autorizatiei de antrepozit fiscal atrage intreruperea sau incetarea activitatii si, dupa caz, aplicarea sigiliilor pe instalatiile de productie.
8. Situatiile de raportare cuprind informatii privind incadrarea tarifara a produsului, fara a se specifica si codul produsului accizabil.

 

Schimbari preconizate

1. Precizarea documentelor ce trebuie prezentate de platitorii de accize pentru bere si bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, in vederea stabilirii nivelul accizelor datorate la bugetul de stat, respectiv daca se datoreaza numai accizele armonizate sau se
datoreaza atat accizele armonizate cat si accizele nearmonizate. In cazul in care se datoreaza si accizele nearmonizate, baza de calcul a garantiei pentru operatiunile desfasurate in regim suspensiv va cuprinde atat nivelul accizei armonizate, cat si nivelul accizei nearmonizate.
Totodata, se reglementeaza procedura de restiturie a accizelor nearmonizate prevazute pentru aceste produse, in sensul ca se impune respectarea procedurilor prevazute pentru restituirea accizelor armonizate.
2. Reglementarea procedurii pentru achizitionarea in regim de exceptie de la plata accizelor a aditivilor ce nu pot fi utilizati in calitate de combustibil sau carburant. Astfel, pentru a beneficia de aceasta exceptie, operatorii economici vor avea obligatia ca, inainte de achizitionarea acestor produse, sa depuna o notificare la autoritatea vamala. Achizitionarea aditivilor fara notificarea prealabila a autoritatii vamale va atrage exigibilitatea accizelor.
3. Stabilirea dreptului de acordare a scutirii indirecte de la plata accizelor pentru utilizarile specifice ale alcoolului etilic, si in cazul achizitionarii acestor produse de la destinatari inregistrati, avand in vedere faptul ca si acesti operatori economici fac parte din categoria platitorilor de accize.
Revizuirea documentelor necesare pentru restituirea accizelor astfel incat acestea sa fie relevante pentru fiecare tip de operator economic, respectiv antrepozitar autorizat, destinatar inregistrat si importator.
4. Revizuirea precizarilor privind achizitiile de arome alimentare deja eliberate in consum intr-un alt stat membru, astfel incat si producatorii de bauturi nealcoolice sa beneficieze de restituirea accizelor.
5. Depunerea on-line a situatiilor de raportare pentru destinatarii inregistrati si utilizatorii finali in vederea reducerii costurilor generate de depunerea personala a acestor situatii.
6. Introducerea unei noi conditii pentru autorizarea utilizatorilor finali care achizitioneaza produse energetice in regim de exceptare de la plata accizelor, in vederea diminuarii riscurilor de evaziune fiscala. Astfel, nu vor fi autorizati operatorii economici care inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
7. Precizarea ca, sigilarea instalatiei de productie in cazul suspendarii, revocarii sau anularii autorizatiei de antrepozit fiscal se va realiza dupa finalizarea procesului de fabricatie in cazul in care exista produse aflate in proces de fabricatie.
8. Completarea anumitor situatii de raportare cu informatii privind codul produsului accizabil, avand in vedere ca exista situatii in care un cod NC poate fi incadrat in mai multe grupe de produse accizabile, afectand astfel rapoartele de analiza.

 

Sursa: Proiect de HOTARARE pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 (vezi proiect)



Google analytics