Home > Uncategorized > Principalele modificari aduse Codului Fiscal, cu precizarea termenelor de aplicare

Principalele modificari aduse Codului Fiscal, cu precizarea termenelor de aplicare

September 6th, 2011 Adauga un comentariu Comentarii



Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificată

Plasează o comandă ...





Inregistrarea contractelor incheiate cu nerezidenti (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Potrivit noilor modificari, “Persoanele juridice române, persoanele fizice rezidente, precum şi sediile permanente din România aparţinând persoanelor juridice străine beneficiare ale unor prestări de servicii de natura activităţilor de lucrări de construcţii, montaj, supraveghere, consultanţă, asistenţă tehnică şi orice alte activităţi, executate de persoane juridice străine sau fizice nerezidente pe teritoriul României, au obligaţia să înregistreze contractele încheiate cu aceşti parteneri la organele fiscale competente“.
Anterior obligatia revenea doar persoanelor juridice romane. Acestora li s-au adaugat, asadar, persoanele fizice rezidente si sediile permanente din Romania apartinand unor persoane juridice straine.

Reglementarea operatiunilor de Fiducie (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Astfel, se considera transfer – orice vânzare, cesiune sau înstrăinare a dreptului de proprietate, schimbul unui drept de proprietate cu servicii ori cu un alt drept de proprietate, precum şi transferul masei patrimoniale fiduciare în cadrul operaţiunii de fiducie potrivit Codului civil;”.

Venituri realizate din transferul masei patrimoniale de la fiduciar la beneficiarul nerezident în cadrul operaţiunii de fiducie vor fi considerate venituri obtinute din Romania, in sensul art. 12.

Potrivit art. 251, nou adaugat,
Contracte de fiducie
Art. 251. – (1) În cazul contractelor de fiducie, încheiate conform dispoziţiilor Codului civil, în care constituitorul are şi calitatea de beneficiar, se aplică următoarele reguli:
a) transferul masei patrimoniale fiduciare de la constituitor către fiduciar nu este transfer impozabil în înţelesul prezentului titlu;
b) fiduciarul va conduce o evidenţă contabilă separată pentru masa patrimonială fiduciară şi va transmite trimestrial către constituitor, pe bază de decont, veniturile şi cheltuielile rezultate din administrarea patrimoniului conform contractului;
c) valoarea fiscală a activelor cuprinse în masa patrimonială fiduciară, preluată de fiduciar, este egală cu valoarea fiscală pe care acestea au avut-o la constituitor;
d) amortizarea fiscală pentru orice activ amortizabil prevăzut în masa patrimonială fiduciară se determină în continuare în conformitate cu regulile prevăzute la art. 24, care s-ar fi aplicat la persoana care a transferat activul, dacă transferul nu ar fi avut loc.
(2) În cazul contractelor de fiducie, încheiate conform dispoziţiilor Codului civil, în care calitatea de beneficiar o are fiduciarul sau o terţă persoană, cheltuielile înregistrate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la constituitor către fiduciar sunt considerate cheltuieli nedeductibile.

Reguli generale aplicabile veniturilor realizate din operaţiunea de fiducie sunt enuntate la articolul nou introdus, Art. 421.

In materie de impozit pe profit (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Impozitul pe profit ar urma sa se aplice si in cazul persoanelor juridice străine şi persoanelor fizice nerezidente care desfăşoară activitate în România într-o asociere cu sau fără personalitate juridică, asupra părţii din profitul impozabil al asocierii care se atribuie fiecărei persoane. Anterior erau avute in vedere doar asiocierile care fara personalitate juridica.

Sunt introduse ca si cheltuieli efectuate in scopul realizariide venituri (doua noi litere adaugata la Art. 21, alin (2)) (aplicabil de la 5 Septembrie 2011)

o) cheltuielile efectuate de operatorii economici cu evaluarea/reevaluarea activelor fixe corporale care aparţin domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, primite în administrare/concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea conducătorului instituţiei titulare a dreptului de proprietate;
p) cheltuielile efectuate de operatorii economici cu înscrierea în cărţile funciare sau cărţile de publicitate imobiliară, după caz, a dreptului de proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor publice primite în administrare/concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea conducătorului instituţiei titulare a dreptului de proprietate.

Impozitul pe profit cu plati anticipate, la alegere din 2013 (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Începând cu data de 1 ianuarie 2013, contribuabilii, alţii decât cei prevăzuţi la alin. (4) şi (5) – societati bancare, organizati non profit, contribuabili care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, etc, pot opta pentru declararea şi plata impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate, efectuate trimestrial.

Cu alte cuvinte, cea mai mare aprte a agentilor economici va avea posibilitatea aplicarii sistemului platilor anticipate incepand cu anul 2013.

Ca regula aplicabila sistemului platilor anticipate,

Contribuabilii care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, determină plăţile anticipate trimestriale în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preţurilor de consum, estimat cu ocazia elaborării bugetului iniţial al anului pentru care se efectuează plăţile anticipate, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata. Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza căruia se determină plăţile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaraţiei privind impozitul pe profit, fără a lua în calcul plăţile anticipate efectuate în acel an.

Se modifica termenul de depunere a declaratiei de impozit pe profit (declaratia 101) (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Contribuabilii au obligaţia să depună o declaraţie anuală de impozit pe profit până la data de 25 martie inclusiv a anului următor …

Este reglementata plata trimestriala impozitului pe salarii pentru anumite categorii de platitori de salarii (cei care au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei 112) (aplicabil de la 1 Octombrie 2011)

impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, calculat şi reţinut la data efectuării plăţii acestor venituri, se virează, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, de către următorii plătitori de venituri din salarii şi venituri asimilate salariilor:
a) asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop patrimonial, persoane juridice, cu excepţia instituţiilor publice, care în anul anterior au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;
b) persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri totale de până la 100.000 euro şi au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;
c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate şi întreprinderile individuale, precum şi persoanele fizice care exercită profesii libere şi asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe bază de contract individual de muncă.

Fisele fiscale (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

S-a modificat art. 59 în sensul că nu mai trebuie să dai angajatului o fişă fiscală (FF1). Angajatorul trebuie să completeze o declaraţie fiscală cu privire la veniturile din salarii şi să o depună la fisc. La cererea angajatului, angajatorul este obligat să elibereze un document, ne tipizat, care să cuprinda datele angajatului, venitul realizat în cursul anului, deducerile, impozitul calculat şi reţinut. Pentru 2011 se depune fisa fiscala pana pe 28 februarie conform art.94 aliniat 10.

Declaratia de impozit pe venit (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Declaraţia anuală pentru venitul realizat de persoanele fizice care sunt impozitate în sistem real se depun până pe 25 mai a anului următor (anterior termenul a fost 15 mai) conform art. 83.

Declaratia 205  DECLARATIE INFORMATIVA privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit se depune pana pe 28/29 februarie a fiecărui an conform art. 93 alin 2. ATENTIE ca nu se mai depune pana pe 30 iunie.

Declaraţia privind impozitul nerezidenţilor (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

Declaraţia privind impozitul nerezidenţilor se depune pana în ultima zi a luni februarie conform art. 119, înainte era pana pe 30 iunie.

Declaratia recapitulativa – 390 – Antentie! Aplicabil incepand cu declaratia recapitulativa aferenta lunii August 2011

Pentru declaratia recapitulativa – 390, privint operatiunile intracomunitare, se va reveni la termenul de depunere 25 a lunii urmatoare unei luni calendaristice.

Faptul generator in cazul operatiunilor cu decontari sau plati succesive (aplicabil de la 5 Septembrie 2011)

In cazul Prestărilor de servicii care determină decontări sau plăţi succesive, cum sunt serviciile de construcţii-montaj, consultanţă, cercetare, expertiză şi alte servicii similare se elimina obligativitatea de a nu depasi un an ca perioada de decontare.

Masuri de simplificare  (aplicabil de la 5 Septembrie 2011)

Au fost modificate operatiunile pentru care se aplica masurile de simplificare (taxare inversa) prevazute la art. 160, alin (2), lit a), respectiv aplicarea masurilor de simplificare va fi posibila pentru:

“a) livrarea următoarelor categorii de deşeuri:
1. livrarea de deşeuri feroase şi neferoase, deşeuri de materiale reciclabile şi materiale reciclabile uzate constând în hârtie, hârtie cartonată şi carton, material textil, cauciuc şi plastic, cioburi de sticlă şi sticlă;
2. livrarea materialelor prevăzute la pct. 1, după prelucrarea acestora prin operaţiuni de curăţare, polizare, selecţie, tăiere, fragmentare, presare sau turnare în lingouri;”.

Impozite si taxe locale – atentie la cladirile nereevaluate (aplicabil de la 1 Ianuarie 2012)

În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri se stabileşte de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti între:
a) 10% şi 20% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă;
b) 30% şi 40% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă.

Anterior, procentul era cuprins intre 5%  si 10% indiferent de perioada in care cladirea nu a fost reevaluata

Impozitul pe clădiri şi impozitul pe terenurile acestora se reduc cu 50% pentru acele imobile situate pe litoralul Mării Negre deţinute de persoane juridice şi care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durată de minimum 6 luni în cursul unui an calendaristic.”

Plata contributiilor aferente salariilor (aplicabil de la 1 Octombrie 2011)

Contribuţiile sociale individuale calculate şi reţinute potrivit alin. (1) se virează la bugetele şi fondurile cărora le aparţin până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, împreună cu contribuţia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.

Depunerea trimestriala a declaratiei 112 (aplicabil de la 1 Octombrie 2011)

Atentie! Depunerea trimestrială a declaraţiei prevăzute la alin. (1) constă în completarea şi depunerea a câte unei declaraţii pentru fiecare lună din trimestru.

Pentru situatiile in care o persoana isi inceteaza calitatea de asigurat, exista reguli specifice, respectiv:

Ori de câte ori în cursul trimestrului încetează calitatea de asigurat a unei persoane, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor prevăzuţi la art. 58 alin. (2), în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, depun declaraţia prevăzută la alin. (1) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit încetarea calităţii de asigurat. În acest caz, declaraţia/declaraţiile aferentă/aferente perioadei rămase din trimestru se depune/se depun până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului. În cazul în care încetarea calităţii de asigurat are loc în luna a doua a trimestrului, se vor depune atât declaraţia pentru prima lună a trimestrului, cât şi cea pentru luna a doua, urmând ca după încheierea trimestrului să se depună numai declaraţia pentru luna a treia



Google analytics