Home > Fiscalitate, Noutati legislative > S-a publicat procedura intocmirii dosarului preturilor de transfer

S-a publicat procedura intocmirii dosarului preturilor de transfer

February 3rd, 2016


Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ieri ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, care a inrat deja in vigoare.

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune nouă - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificată

Plasează o comandă ...





Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ieri ordinul nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, care a intrat deja in vigoare.

Care sunt principalele aspecte care guverneaza procedura intocmirii dosarului preturilor de transfer

Motivul intocmirii dosarului preturilor de transfer:
Dosarul preturilor de transfer se intocmeste in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor desfasurate cu persoane afiliate.

2 forme de exercitare a obligatiei privind intocmirea dosarului preturilor de transfer:
Ordinul reglementeaza 2 forme de exercitare a obligatiei privind intocmirea dosarului preturilor de transfer, respectiv:
– dosarul preturilor de transfer se intocmeste anual, cel tarziu pana la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit.
– dosarul preturilor de transfer se intocmeste numai la solicitarea organelor fiscale

Cine are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer pana la data depunerii declaratiei impozitului pe profit
In aceasta categorie intra contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie.

Nivelul valoric al pragului de semnificatie pentru contribuabilii/platitorii anterior mentionati, in functie de tipul tranzactiei desfasurate, este:
- 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

Cand se poate solicita dosarul preturilor de transfer in cazul primei categorii de contribuabili si care este termenul de predare
Contribuabilii din aceasta categorie au obligatia sa prezinte la solicitarea organului de inspectie fiscala, pe perioada derularii unei inspectii fiscale, dosarul preturilor de transfer in termen de maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.
De asemenea, dosarul preturilor de transfer poate fi solicitat de organul fiscal si in afara unei actiuni de inspectie fiscala, termenul pentru predarea acestuia fiind, ca si mai sus, maximum 10 zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire.

Cine are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer doar la solicitarea organelor fiscale
Cea de-a doua categorie de contribuabili, pentru care intocmirea dosarului preturilor de transfer se poate face doar la cererea organelor fiscale, este reprezentata de contribuabilii/platitorii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile enuntate anterior, precum si contribuabilii / platitorii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazutemai jos:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.

Cand se poate solicita dosarul preturilor de transfer in cazul celei de-a doua categorii de contribuabili si care este termenul de predare
Pentru contribuabilii/platitorii care se incadreaza in cea de-a doua categorie, organul de inspectie fiscala va stabili termenul pentru prezentarea de catre contribuabili/platitori a acestuia prin formularul de solicitare. Termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer va fi cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabililor/platitorilor, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice. In aceste conditii, daca se impune, inspectia fiscala poate fi suspendata pana la expirarea termenului de punere la dispozitie a dosarului preturilor de transfer.

Ce se intampla daca nu indeplinesti criteriile reprezentand pragurile de semnificatie
Contribuabilii/platitorii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, sub oricare din pragurile de semnificatie stabilite anterior (50.000 / 50.000 / 10.000 euro) vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare.

Elemente suplimentare
La cererea scrisa a organului de inspectie fiscala, in vederea completarii dosarului preturilor de transfer, contribuabilul/platitorul va furniza si alte informatii suplimentare, relevante pentru documentarea respectarii principiului valorii de piata.
In cazul in care contribuabilul/platitorul completeaza dosarul cu elemente suplimentare, la solicitarea organului fiscal competent, acestea vor fi insotite de trimiteri la documentatia initiala, dupa caz.
Dosarul preturilor de transfer, respectiv completarile ulterioare solicitate, dupa caz, vor fi puse la dispozitia organului fiscal solicitant, la sediul acestuia sau la locul de desfasurare a inspectiei fiscale, in termenul stabilit de acesta.

Exceptii de la obligatia de intocmire a dosarului preturilor de transfer
Dosarul preturilor de transfer nu va fi solicitat si nu se intocmeste, dupa caz, de catre contribuabilul/platitorul beneficiar al unui acord de pret in avans, pentru tranzactiile si perioadele care sunt acoperite de acordul de pret in avans emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau pentru tranzactiile pentru care a fost emisa o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate.

Rezultatul analizei dosarului preturilor de transfer
In cazul efectuarii de catre contribuabil/platitor de tranzactii cu persoane afiliate fara respectarea principiului valorii de piata, organele de inspectie fiscala vor ajusta cuantumul preturilor de transfer practicate. Ajustarea se va realiza pentru acele tranzactii derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a documentat faptul ca preturile de transfer stabilite au respectat principiul valorii de piata.
Neprezentarea, in timpul inspectiei fiscale a dosarului preturilor de transfer, in termenele stabilite, confera organelor de inspectie fiscala dreptul de a considera ca tranzactiile efectuate cu persoane afiliate sunt efectuate fara documentarea cuantumului preturilor de transfer practicate.
Prezentarea incompleta a dosarului preturilor de transfer, reprezinta lipsa datelor necesare organului de inspectie fiscala, pentru a stabili daca preturile de transfer practicate respecta principiul valorii de piata.
In situatia neprezentarii/prezentarii incomplete a dosarului preturilor de transfer, organele de inspectie fiscala vor proceda la estimarea cuantumului preturilor de transfer. Estimarea se va realiza numai pentru tranzactiile derulate cu persoane afiliate pentru care contribuabilul/platitorul nu a prezentat dosarul preturilor de transfer sau pentru care dosarul preturilor de transfer a fost prezentat incomplet, nefiind astfel documentat faptul prin care cuantumul preturilor de transfer stabilite respecta principiul valorii de piata. Ca urmare a operatiunii de estimare se ajusteaza suma venitului sau a cheltuielii, dupa caz, aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate, pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.

Cand sunt tranzactiile considerate a fi realizate conform principiului valorii de piata
Tranzactiile intre persoanele afiliate sunt considerate a fi realizate conform principiului valorii de piata daca indicatorul financiar al tranzactiei/valoarea tranzactiei (marja/rezultat/pret) se incadreaza in intervalul de comparare. Pentru stabilirea intervalului de comparare se vor respecta urmatoarele prevederi:
1. analiza de comparabilitate va avea in vedere criteriile teritoriale in urmatoarea ordine: national, Uniunea Europeana, paneuropean, international;
2. disponibilitatea rezonabila a datelor la momentul stabilirii preturilor de transfer sau la momentul documentarii acestora, pentru care contribuabilul/platitorul verificat prezinta documentele justificative pentru datele utilizate la momentul stabilirii preturilor de transfer;
3. marja de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente;
4. pentru determinarea valorilor extreme, marja de comparare va fi impartita in 4 segmente. Segmentele de maxim si de minim reprezinta rezultatele extreme. Intervalul de comparare reprezinta intervalul de valori ale pretului sau marjei/rezultatului aferent tranzactiilor comparabile derulate intre societati comparabile independente, dupa eliminarea din marja de comparare a rezultatelor extreme;
5. la stabilirea si calculul estimarii/ajustarii nu se vor utiliza rezultatele extreme din cadrul marjei de comparare;
6. daca valoarea mediana nu poate fi identificata (valoarea mediana reprezinta acea valoare care se regaseste la mijlocul intervalului de comparare), va fi realizata media aritmetica a celor doua valori de mijloc ale intervalului de comparare.

Cum se realizeaza ajustarea valorii tranzactiilor
Ajustarea/Estimarea preturilor de transfer, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei, se efectueaza de organele fiscale la valoarea configurata de tendinta centrala a pietei.
Tendinta centrala a pietei va fi considerata valoarea mediana a intervalului de comparare a indicatorilor financiari ai societatilor/valorii tranzactiilor comparabile identificate sau in situatia in care nu se gasesc suficiente societati/tranzactii comparabile pentru a putea stabili un interval de comparabilitate, fiind identificate cel mult trei societati sau tranzactii comparabile, se va utiliza media aritmetica a indicatorilor financiari ai acestor societati sau a tranzactiilor comparabile identificate.
In cazul ajustarii/estimarii preturilor de transfer, identificarea tranzactiilor sau societatilor comparabile se va face conform datelor generale despre tranzactii similare sau a indicatorilor financiari aferenti activitatilor care urmeaza a face obiectul ajustarii/estimarii si la care atat organul de inspectie fiscala, cat si contribuabilul/platitorul pot avea acces.

De cand se aplica prevederile prezentului ordin
In ceea ce priveste marii contribuabili care au obligatia intocmirii anuale a dosarului preturilor de transfer, primul dosar intocmit se refera la 2016, deci va avea termen de intocmire 25 martie 2017.

CONTINUTUL DOSARULUI PRETURILOR DE TRANSFER

Dosarul preturilor de transfer va contine:
A. Informatii despre grup:
1. structura organizatorica, juridica si operationala a grupului (lista entitatilor componente din cadrul grupului, inclusiv sediile permanente si datele de identificare ale acestora), localizarea geografica a entitatilor componente, cu precizarea participatiilor de la nivelul grupului, din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;
2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;
3. descrierea politicii de stabilire a preturilor de transfer la nivelul grupului, dupa caz;
4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate;
5. descrierea generala a functiilor indeplinite, riscurilor asumate si a activelor utilizate in cadrul tranzactiilor derulate intre persoanele afiliate (analiza functionala), inclusiv schimbarile intervenite in profilul functional al societatilor din cadrul grupului, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;
6. descrierea principalelor functii indeplinite, riscuri asumate si active utilizate, la nivel de grup, care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoare adaugata, cu individualizarea acestora la nivelul fiecarei entitati participante in grup;
7. prezentarea detinatorilor de active necorporale si a drepturilor de proprietate aferente din cadrul grupului (brevet, licenta, denumire comerciala, marca, sigla, know-how etc.), daca este cazul;
8. descrierea generala a politicii de preturi de transfer referitoare la aranjamentele financiare (servicii de finantare intra- grup) dintre persoanele afiliate, daca este cazul;
9. descrierea eventualelor restructurari ale afacerilor in cadrul grupului, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;
10. descrierea generala a activitatii de cercetare-dezvoltare a grupului, daca este cazul;
11. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil/platitor sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

B. Informatii despre contribuabil/platitor:
1. structura organizatorica, juridica si operationala a contribuabilului/platitorului (lista persoanelor afiliate, inclusiv sediile permanente si datele de identificare ale acestora), localizarea geografica a persoanelor afiliate, precizarea relatiilor de afiliere directe si indirecte ale contribuabilului/platitorului, din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer, cu evidentierea schimbarilor intervenite;
2. descrierea generala a activitatii contribuabilului/platitorului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri din perioada pentru care a fost intocmit dosarul preturilor de transfer;
3. descrierea tranzactiilor derulate cu fiecare persoana afiliata si a contextului in care se deruleaza acestea;
4. descrierea politicii de stabilire a preturilor de transfer la nivelul contribuabilului/platitorului;
5. descrierea modalitatii de implementare a aplicarii metodologiei preturilor de transfer pentru tranzactiile derulate cu persoanele afiliate de catre contribuabil/platitor;
6. descrierea activitatii de cercetare/dezvoltare a contribuabilului/platitorului, acolo unde este cazul;
7. descrierea generala a politicii de preturi de transfer referitoare la serviciile de finantare intra-grup ale contribuabilului/platitorului cu persoanele afiliate, cu prezentarea acordurilor de finantare incheiate atat cu persoane afiliate, cat si cu creditori independenti, acolo unde este cazul;
8. prezentarea unor eventuale acorduri incheiate de contribuabil/platitor cu persoane afiliate, ce vizeaza aranjamente de contributii la cost;
9. descrierea tranzactiilor constand in servicii intra-grup, respectiv prezentarea cheilor de alocare a costurilor, dupa caz, cu individualizarea serviciilor care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoare adaugata;
10. prezentarea principalelor piete de desfacere pentru livrarile de bunuri corporale/prestarile de servicii ale contribuabilului/platitorului cu persoanele afiliate;
11. descrierea tranzactiilor legate de eventuale restructurari ale afacerilor ce implica contribuabilul/platitorul in cauza, in perioada pentru care se intocmeste dosarul preturilor de transfer;
12. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
a) fluxul de tranzactionare;
b) fluxul de facturare;
c) valoarea tranzactiilor derulate cu persoana/persoanele afiliata(e);
d) valoarea platilor/incasarilor aferente fiecarei tranzactii derulate de contribuabil/platitor cu fiecare persoana afiliata.
13. prezentarea detaliata a analizei functionale si a analizei de comparabilitate:
a) caracteristicile bunurilor corporale sau necorporale sau a serviciilor, inclusiv a serviciilor de finantare ce fac obiectul tranzactiei/tranzactiilor cu persoanele afiliate;
b) strategii de afaceri specifice (de exemplu: strategii de penetrare a pietei, evenimente de natura extraordinara etc.);
c) functiile indeplinite, riscurile asumate si active utilizate de catre contribuabil/platitor si persoana/persoanele afiliata(e) pentru tranzactia/tranzactiile derulata(e);
d) termenii contractuali ai tranzactiei/tranzactiilor, cu anexarea copiilor contractelor/acordurilor ce stau la baza derularii tranzactiei/tranzactiilor cu persoanele afiliate;
e) circumstantele economice speciale ale tranzactiei/tranzactiilor;
f) analiza de comparabilitate: informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne (descrierea strategiei de cautare a societatilor comparabile si a surselor de informatii, prezentarea valorilor indicatorilor financiari utilizati in analiza de comparabilitate, descrierea eventualelor ajustari de comparabilitate realizate, prezentarea listei societatilor comparabile si a listei societatilor eliminate din esantionul de comparabilitate, ca urmare a cautarii manuale, cu precizarea motivelor excluderii etc.). Justificarea respectarii principiului valorii de piata va avea la baza informatiile disponibile contribuabilului/platitorului in mod rezonabil la momentul stabilirii/documentarii preturilor de transfer, cu prezentarea documentelor-suport in acest sens;
g) o prezentare a prezumtiilor critice care au stat la baza stabilirii politicii de preturi de transfer;
h) o prezentare a motivelor pentru care s-a recurs la o analiza multianuala sau la o analiza anuala a datelor comparabile, dupa caz;
14. descrierea metodei de stabilire a preturilor de transfer pentru fiecare tranzactie si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia; in cazul metodelor de stabilire a preturilor de transfer ce presupun selectarea partii testate va fi prezentata argumentarea pentru selectarea acesteia;
15. prezentarea acordurilor de pret in avans unilaterale sau bilaterale/multilaterale, care au legatura cu tranzactia/tranzactiile derulata(e), la care Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu este parte;
16. prezentarea altor informatii relevante pentru contribuabil/platitor.



Google analytics